دایره المعارف اسلام پدیا » شروط ایمان
منوی اصلی

شروط ایمان

تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ در باب: ایمان

ایمان به خدا و دین اسلام برای شخصی که به دامن اسلام می آید و به دنبال آن به عنوان یک مسلمان شناخته می شود، شرط هایی دارد که به طور مختصر به آنها پرداخته می شود:

مهم ترین چیزى که دین اسلام را از سایر ادیان متمایز مى‏نماید، اعتقاد به وحدانیت پروردگار متعال، خاتمیت نبى‏اکرم (ص) و معارف ناب توحیدى است. اعتقاد به اسلام و ایمان به آن، دارای درجاتی است که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

اولین درجه و قدم در اسلام که شرط ورود به اسلام نیز محسوب می شود، اقرار به دو اصل (توحید و نبوت ) است. کلمه طیبه‏ “لا اله الا الله” لب لباب و جوهرهۀ دین اسلام و در بردارنده جمیع ابعاد توحید است و اقرار به رسالت نبى اکرم (ص)، اقرار به خاتمیت او و خاتمیت دین او و نفى و نسخ سایر راه ها و روش‏ها و منش‏ها است . درجات بعدی و بالاتر ایمان با  گردن نهادن بى‏چون و چرا به تمامى تعالیم و اوامر و نواهى این رسول الهى شروع می شود و بالا می رود؛ از این رو کسى که به این دو مطلب شهادت دهد، از سایر مرام‏ها و مکاتب و ادیان جدا شده و وارد گروه مسلمانان مى‏شود و احکام یک مسلمان، مثل حلیت ازدواج با او و جواز معامله با او، طهارت بدن خود و کودکانش بر او جارى مى‏شود[۱] و جان و مال او نیز براى همه محترم و دفاع از او بر عهده حاکم اسلامى و جامعه اسلامى خواهد بود. این نازل ترین درجه ایمان است و نمی توان به اشخاصی که در این مرتبه از ایمان قرار دارند نسبت شرک و کفر داد.

 بنابراین فرقه هایی همچون خوارج، که مسلمانان فاسق و مرتکب گنا ه کبیره را کافر دانسته و خون آنان را مباح مى‏شمردند؛ و معتزله این گروه را نه مؤمن مى‏دانند و نه کافر؛ و وهابى‏هایی که سجده بر مهر و بوسیدن ضریح امامان معصوم‏‏ (ع) و تبرک به تربت آنها را از مصادیق شرک مى‏دانند و سایر مسلمانانی را که همچون آنان فکر نمی کنند  را مشرک معرفى مى‏کنند، همگی در انحراف هستند.!

برای آگاهی بیشتر رجوع شود به نمایه های:

۱)                  آشنایی با مؤمنین واقعی، سؤال ۸۰۲ (سایت اسلام کوئست: ۸۶۳).

۲)                  تضاد رفتار مسلمانان با اعتقادات دینی، سؤال۶۵۹( سایت اسلام کوئست:۷۹۸).

۳)                  قرآن و معنای اسلام و مسلمانان، سؤال ۶۶۵( سایت اسلام کوئست:۸۲۹).

منابع و مآخذ:

سبحانى، جعفر، ملل و نحل، ج ۲، ص ۵۳، مرکز مدیریت حوزه، چاپ دوم، قم، ۱۳۶۶٫

شهرستانى، عبدالکریم، ملل و نحل، ج ۱و ۲، ص ۴۶، الا نجلو مصر، چاپ دوم، مصر، ۱۳۷۵ق.

سعیدى مهر، محمد، آموزش کلام اسلامى، ج۱ و ۲، ص ۱۶۱-۱۶۳ ازجلد اول و ص ۱۳۵ از جلد دوم، طه، چاپ دوم، قم، سال ۸۱٫

طوسى، خواجه نصیر الدین ، کشف المراد، ص ۴۵۴، شکورى، چاپ چهارم، قم، سال ۷۳٫

مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش عقاید، ج۳، ص۱۲۶-۱۶۳، درس های ۵۴-۵۸، سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ دوازدهم، قم، سال ۷۶٫

مصباح یزدى، محمد تقى، اخلاق در قرآن، ج۱، ص ۱۲۲- ۱۴۵، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره)، قم.



[۱]. البته در خصوص طهارت بدن غیر مسلمان (اهل کتاب‏هاى آسمانى باشد و یا نه)، علماى اسلامى دیدگاه‏هایى دارند که جهت اطلاع، به رساله‏هاى عملیه‏ آنان مى‏توان مراجعه نمود.




کلیدواژه ها: , , , ,



ثبت نظر


+ 5 = 11