دایره المعارف اسلام پدیا » شرایط طلاق
منوی اصلی

شرایط طلاق

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ در باب: طلاق

اسلام ازدواج را بسیار با ارزش و با اهمیت دانسته و آن را مورد تشویق و ترغیب قرار داده و از طرف دیگر طلاق را مبغوض ترین حلال ها در نزد خدا دانسته است که تنها در مواردی که چاره ای از آن نباشد می توان بدان اقدام کرد! سرمایه اصلی یک ازدواج محبت و عشق و علاقه بین زن و شوهر است. اگر خدای نکرده زن و شوهر یک دیگر را دوست نداشته باشند، زندگی به کام آنان تلخ خواهد شد، همگان وظیفه دارند تا این محبت را بین زن و شوهر ایجاد و تقویت کنند، اما اگر کار به جایی برسد که چاره ای جز طلاق نباشد می توان به آن اقدام کرد.

در رابطه با مسائل شرعی طلاق باید گفت: ” طلاق از ایقاعات است؛ یعنی انشاء و ایجاد آن یک طرفه و از طرف مرد است و نیاز به رضایت و مداخله زن ندارد.” بنا بر این مرد می تواند با شرایطی به طور یک طرفه همسر خود را طلاق دهد. امام خمینی (ره) در بیان شرایط طلاق دهنده می کوید: “مردى که زن خود را طلاق مى‏دهد، باید عاقل و بنا بر احتیاط واجب، بالغ باشد و به اختیار خود طلاق دهد و اگر او را مجبور کنند زنش را طلاق دهد، طلاق باطل است؛ و نیز باید قصد طلاق داشته باشد، پس اگر صیغه طلاق را به شوخى بگوید صحیح نیست.”[۱] هم چنین یکی از شرایط طلاق این است که زن در عادت زنانه نباشد، اما این شرط در مورد همسری که همخوابی نداشته جاری نمی شود. امام خمینی (ره) در این زمینه می گوید: “طلاق دادن زن در حال حیض یا نفاس در سه صورت صحیح است: اوّل: آن که شوهرش بعد از ازدواج با او نزدیکى نکرده باشد. دوم: آبستن باشد و اگر معلوم نباشد که آبستن است و شوهر در حال حیض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده، اشکال ندارد. سوم: مرد به واسطه غایب بودن نتواند یا برایش مشکل باشد که پاک بودن زن را بفهمد”.[۲]

اگر شوهر زنش را قبل از دخول و نزدیکى، طلاق داد، نصف مهرى را که معین شده است، باید به او بپردازد.[۳]


[۱]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص۵۱۷، م ۲۴۹۸، چاپ یازدهم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۸۴، ش.

[۲]. همان، ص ۵۱۸، م  ۲۵۰۰٫

[۳] . امام خمینی، نجاه العباد، ص ۳۷۸، م ۷ (کتاب نامه).




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


7 + 7 =