دایره المعارف اسلام پدیا » ازدواج با جهل به عده طلاق
منوی اصلی

ازدواج با جهل به عده طلاق

تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۰ در باب: طلاق

اسلام بر اساس حکمت ها و مصلحت های متعددی عدّه طلاق را واجب کرده است و با انجام آزمایش و منفی بودن جواب آن مبنی بر باردار بودن زن، وجوب عده نگه داشتن منتفی نمی شود. همچنین، جهل به عده، تأثیری بر حرمت ابدی ندارد و حتی در صورت جهل، اگر در حال عده، نزدیکی صورت گرفته باشد زن و مرد بر هم حرام همیشگی می شوند.

اما در خصوص ازدواج در صورت جهل به عده طلاق، دو پرسش مطرح و پاسخ آنها بیان می شود:

س) ۱٫ اگر مردی با جهل به این که خانمی دوره عده اش را می گذراند و خانم با جهل به این که حتی اگر جواب آزمایش بچه دار شدن منفی است باید عده را نگه دارد، با هم ازدواج موقت کنند و در دوران عده با هم نزدیکی کنند، آیا بر هم حرام ابدی می شوند؟

ج) ۱٫ منفی بودن جواب آزمایش مانع از وجوب عده نگه داشتن نیست و باید حتماً عده را نگه دارد و بعد از تمام شدن عده طلاق از همسر اول، می تواند به عقد همسر جدید در آید.

س)  ۲٫ اگر زن و مرد نسبت به آنچه در سؤال و جواب قبل گذشت، جهل داشته باشند، آیا تأثیری بر حرام شدن یا نشدن ابدیشان دارد؟

ج)  ۲٫ ازدواج در عده دو حالت دارد. الف: این که ازدواج همراه با دخول باشد. ب: بدون دخول باشد. در صورت اول جهل تأثیری بر حرمت ابدی ندارد؛ چنان که فقها می گویند: “حتی در صورت جهل، اگر در حال عده، نزدیکی صورت گرفته باشد، زن و مرد بر هم حرام مؤبد می شوند”.[۱] اما در صورت دوم، (بدون دخول)، امام خمینی (ره) می گوید: “عقد ازدواج در حال عده غیر، سبب حرمت ابدی است. بله در صورتی که زن و مرد جاهل باشند به این که زن در عده است و یا جاهل باشند به این که عقد در حال عده جایز نیست و دخول هم محقق نشده باشد، حرمت ابدی پیدا نمی شود و فقط عقد باطل است و بعد از گذشتن عده می توانند با هم ازدواج کنند”.[۲]


.[۱] موسوی گلپایگانی، سید محمد رضا ، مجمع المسائل، ج ‏۲، ص ۲۲۷، دار القرآن الکریم، قم،  ۱۴۰۹ ق‏.

[۲]. امام خمینی، استفتاء ات، ج ۳، ص ۱۳۶،س ۱۲۵، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


8 + 3 =