دایره المعارف اسلام پدیا » مفهوم سحر
منوی اصلی

مفهوم سحر

تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۰ در باب: سحر و جادو

ارتباط و استفاده علمی و عملی از ارواح، اجنه و شیاطین در اصطلاح لغوی و فقهی، سحر نام[۱] دارد. طبق دلایل قرآنی، روایی و فقهی، ساحری، به صلاح زندگی دنیوی و اخروی انسان نیست.

اگرچه در تعریف و تعیین موارد سحر در کتب لغوی و فقهی تعاریف زیادی بیان شده است، اما در این که ارتباط با ارواح، اجنه و شیاطین، سحر نامیده می شود، از مسلّمات شمرده شده است.[۲]

قرآن کریم؛ ساحری را کفر، بی ایمانی، بی تقوایی، معامله ای بد با خود، بی بهرگی از آخرت،[۳] افزایش گناه و خواری دانسته است.[۴]

به هر حال در یک جمع بندی می توان گفت: سحر عملی خارق العاده است که آثارى از خود در وجود انسان ها به جا مى‏گذارد. سحر گاهى یک نوع چشم‏بندى و تردستى است، و گاه تنها جنبه روانى و خیالى و تلقینى دارد، و زمانی با استفاده از خواص ناشناختۀ فیزیکى و شیمیایى بعضى از اجسام و عناصر، و گاه نیز از طریق کمک گرفتن از شیاطین انجام می گیرد. البته ساحران، افراد منحرف و دنیاپرستى هستند که اساس کارشان بر تحریف حقایق است.

روایات دینی؛ ساحری را کفر[۵]، کفر به قرآن[۶]، شرک[۷]، دوری از رحمت الاهی[۸] و دین اسلام[۹]، بی نیازی از بندگی الاهی[۱۰] و مایۀ ورود به جهنم[۱۱] و ساحر را ملعون[۱۲] دانسته اند.

فقها هم به دلیل آیات و روایات و ضررهای جسمانی و روانی و دینی و اجتماعی که ساحری دارد، آن را حرام دانسته اند.[۱۳]



[۱]. ثم الظاهر أن التسخیرات بأقسامها داخله فی السحر علی جمیع تعاریفه، جزائری، سید محمد علی، شرح مکاسب محرمه مزجی، ج ۲، ص ۱۱۲ ؛ او علی سبیل الاستعانه بالارواح الساذجه، همان، ص ۷۱٫

[۲]. جزائری، سید محمد علی، شرح مکاسب محرمه مزجی، ج ۲، ص ۱۱۲٫

[۳]. «و اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلى‏ مُلْکِ سُلَیْمانَ وَ ما کفر سلیمان و لکن الشیاطین کفروا …» بقره، ۱۰۳ – ۱۰۲؛ طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۲۳۴٫

[۴] .«و انه کان رجال من الانس یعوذون برجال من الجن فزادهم رهقا»، جن، ۶٫

[۵]. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۰۷٫

[۶]. همان، ص ۱۰۹٫

[۷]. همان، ص ۱۰۶٫

[۸] .همان، ص ۱۰۷٫

[۹]. همان، ص ۱۰۸٫

[۱۰]. همان.

[۱۱]. مجلسی، محمد باقر، بحار انوار، ج ۵۸، ص ۲۲۳؛  وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۰۷٫

[۱۲] . همان، ص ۱۰۳٫

[۱۳]. امام خمینی (ره)، گر چه این ارتباطات را سحر را نداشته اند، اما آنها را حرام دانسته اند.« و یلحق بذالک استخدام الملائکه و احضار الجن و تسخیرهم  و احضار الارواح و تسخیرها و امثال ذالک …»، تحریر الوسیله، ج ۱٫




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


6 + = 9