دایره المعارف اسلام پدیا » نظر علمای شیعه راجع به غلو
منوی اصلی

نظر علمای شیعه راجع به غلو

تاریخ: ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ در باب: غلو

برای پی بردن به نظرات و دیدگاه علمای شیعه راجع به غلات، کافی است به کتب رجالی شیعه؛ مانند رجال کشی، نجاشی، علامه حلی، غضائری  و … مراجعه کرد تا از چگونگی برخورد علمای شیعه با این جریان منحرف آگاهی یافت.

شیخ مفید یکی از بزرگ ترین علمای شیعه در شرحى که بر عقائد صدوق نگاشته است، به توضیح معانى کلمات «غلوّ» و «تفویض» پرداخته، و دربارۀ غلوّ چنین گفته است:

«غلات متظاهر به اسلام، امیر المؤمنین و امامان از نسل او (ع) را به خدا بودن و پیغمبر بودن منسوب کرده و چندان در برترى آنان در دین و دنیا سخن گفته‏اند که از حدّ تجاوز کرده اند. چنین کسان کافر و گمراهند و امیر المؤمنین (ع) به کشتن و سوزاندن ایشان به آتش فرمان داده، و امامان نیز به کافر بودن و خروج از اسلام ایشان حکم کرده‏اند».[۱]

فقهای شیعه در کتب و رساله های فقهی و عملی نیز در مباحثی چون طهارت، غالیان را در کنار خوارج و نواصب ذکر کرده و به نجاست آنان فتوی داده اند.[۲]

با توجه به آنچه گفته شد و با استفاده از برخی روایات ذکر شده اثرات تفکر غالیانه نسبت به ائمه و جنبه الوهیت بخشیدن به آنها در طول تاریخ به دلایلی که گفته شد میان مسلمانان و در برخی منابع  به جا مانده است، البته وجود روایات با چنین مضامینی مورد تأیید هیچ یک از علمای شیعه قرار نگرفته است. به همین جهت علما در برخورد با چنین روایاتی که سخن از الوهیت امامان در آن به میان آمده و با نص صریح قرآن و با روایات صادر شده از ائمه در تعارض است، حکم به عدم صحت آنها می دهند و ناقلان آنها را غالی می دانند.



[۱]. مکدرموت مارتین، اندیشه های کلامی شیخ مفید، آرام،‏ احمد، ‏ص ۱۵۳٫

[۲]. حلى، علامه حسن بن یوسف، قواعد الأحکام فی معرفه الحلال و الحرام، ج ‏۱، ص ۱۹۲،دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،چاپ اول ۱۴۱۳ هـ ق.




کلیدواژه ها: ,



ثبت نظر


2 + = 7