دایره المعارف اسلام پدیا » حکم وسواس
منوی اصلی

حکم وسواس

تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ در باب: وسواس

برخی تصور می کنند همه جا آلوده به نجاست است و جای پاکی وجود ندارد و از طرفی هم می دانند که این حالت از وسوسه های شیطان است، اما اراده ای محکم که بشود با آن مبارزه کرد در آنان وجود ندارد؛ ازاین رو می خواهند بدانند که این چه حکمی دارد و وظیفۀ آنان چیست و راه پاک شدن آن چیست؟

وسوسه از دسیسه ها و دام های شیطان است؛ و نباید به آن اعتنایی نمود و توصیه می شود برای رهایی از آن و برطرف شدن این گونه حالت ها، در مسیر تربیت نفس خود، از طریق خودسازی و تهذیب نفس اقدام شود. و با اهتمام به انجام واجبات ، تلاوت قرآن و نماز اول وقت و پرهیز از محرمات، وسوسه هاس شیطان خناس را در نفس خود برطرف نمود هر کس باید بداند که می تواند از این بیماری نجات پیدا کند و شفای او هم از این بیماری در دستان خود او است نه شخص دیگر، هیچ وقت نباید نا امید شد بلکه باید با ارادۀ پولادین به مبارزۀ با شیطان برخاست و راه مبارزه هم بی اعتنایی به خواسته و درخواست های وسواسی او است.[۱]

البته لازم به ذکر است که درمان بیماری وسواس نیازمند زمان است و باید به آرامی و به صورت تدریجی صورت پذیرد، پس باید تلقین شود که وسوسه یک نوع کار شیطانی است و باید هر چه زودتر دست از آن بردارد و به خدا توکل کند و از او استعانت جوید تا هر چه سریعتر بر این مشکل پیروز شود.

نکاتی در مورد پاکی و نجاست:

۱٫ اصولاً هر چیزی که نمی دانیم نجس است یا خیر، پاک است؛ زیرا اصل در اشیاء بر پاکی است و نجس بودن دلیل می خواهد[۲]،از سوی دیگر انسان وسواس در شرع اسلام یک تکلیف ویژه ای دارد؛ او اگر به نجاست چیزی یقین پیدا کند نباید به یقین خود اعتنایی داشته باشد؛ لذا دربارۀ ‌چیزهایی که به آنها دست زده یا در جاهایی که عبور کرده یا کار می کند، در مورد همۀ اینها حکم به طهارت جاری کند و لازم هم نیست که آنها را آب بکشد و شست و شو نماید.

۲٫ به لحاظ شرعی هر چیزی که قبلاَ‌ً پاک بوده، تا یقین به نجاست آن نداشته باشیم ، پاک است و نباید آن را نجس دانست؛ و اگر آن را نجس بدانیم در واقع با شرع مقدس به مخالفت برخاسته ایم.[۳]

۳٫ شخص وسواس، رسالۀ عملیۀ مرجع تقلید خود را دقیقاً مطالعه کند به خصوص بخش های مربوط به طهارت و نجاست؛ و خود را ملزم کند که برای آب کشیدن بدن، لباس و یا چیزهای دیگر، به همان کیفیتی که در رساله آمده عمل نمائد و از زیاده روی بپرهیزد و به شک و وسوسه های شیطانی بعد از آن اعتنا نکند.

در پایان به برخی از احادیث که برای درمان وسواس وارد شده است، اشاره ای خواهیم داشت:

حضرت علی (ع ) می فرماید: روزه گرفتن در سه روز از هر ماه – پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط آن و روزۀ ماه شعبان – وسواس سینه و پریشانی های دل را از بین می برد.

باز از آن حضرت است که: یاد ما اهل بیت شفابخش هر ناخوشی و بیماری و وسوسه تردیدآور است.

حضرت امام صادق (ع ): در پاسخ به سؤال از وسوسه، گرچه زیاد باشد فرمودند: اشکال ندارد؛ بگو لااله الا الله.[۴]

نتیجه این که گره این مشکل تنها با اراده و ایمان قوی و با توکل به خدا به دست خود شخص حلّ می شود او سعی کند این وسوسه های شیطانی را از خودش دور کند ببیند آیا بقیۀ افرادی که دور و بر او هستند مسلمان هستند یا خیر اگر مسلمانند او هم یکی از آنها است، پس مثل آنها باشد و مثل آنها زندگی کند و زندگی را برای خود و اطرافیان و دیگران تلخ نکند.

کلیدواژه:  وسواس، نجس، پاک، طهارت.



[۱]. اقتباس از نمایه شماره ۲۱۵۸ (کاربر اسلام کوئست).

[۲]. مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، ج ۲ ، ص ۲۱۵، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، چاپ چهارم، ۱۳۸۰ هـ ش.

[۳]. فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل ، ج ۱ ، ص ۴۴، س ۱۰۶، چاپ مهر، چاپ دوم، ۱۳۷۵٫

۴٫ حسینی، سید حمید، منتخب میزان الحکمه، باب وسوسه ، دار الحدیث، ۱۳۸۵٫




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


8 + = 16