دایره المعارف اسلام پدیا » عدم نزاع بین فرشتگان
منوی اصلی

عدم نزاع بین فرشتگان

تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ در باب: فرشتگان

بر اساس آموزه های دینی، بر این باوریم فرشتگان در کارهایی که به آنان محول می شود هیچ گونه تخطی و نافرمانی ندارند.

خداوند در توصیف فرشتگان می فرماید: هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا مى نمایند؛[۱] یعنی فرشتگان اوامر و دستورات الاهی را می پذیرند و نسبت به آن پای بند هستند.[۲]

البته باید توجه داشت که اطاعت و ترک نافرمانی فرشتگان یک نوع اطاعت تکوینى است نه تشریعى، و اطاعت تکوینى همیشه وجود دارد، و به سخن دیگر آنان آن چنان ساخته شده اند که فرمان الاهى را با کمال میل و رغبت و در عین اختیار اجرا مى کنند.[۳]

و نیز تکلیف فرشتگان نظیر تکلیف ما انسان ها نیست… آنان داراى ذواتى طاهره و نوریه هستند که اراده‏ نمى کنند مگر آن چه خدا اراده کرده باشد، و انجام نمى دهند مگر آنچه او مأمورشان کرده باشد، هم چنان که فرمود: “بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ”،[۴] و به همین جهت در عالم فرشتگان جزا و پاداشى نیست، نه ثوابى و نه عقابى، و در حقیقت فرشتگان مکلف به تکالیف تکوینى اند، نه امر و نهى هاى تشریعى، و تکالیف تکوینیشان هم به خاطر اختلافى که در درجات آنان هست مختلف است.[۵] بدیهی است بر همین اساس نیز فرشتگان نباید با هم دیگر اختلاف داشته باشند.

با توجه به مطالبی که در بالا مطرح شد تحقیقاً میان فرشتگان اختلاف به معنای نزاع و جنگ وجود ندارد نهایت این که شاید بتوانیم اختلاف و تفاوت در سلیقه ها را بین آنها بپذیریم.

خداوند در قرآن از جانب پیامبر خاتم (ص) می فرماید: من (پیامبر) از ملأ اعلى (و فرشتگان عالم بالا) به هنگامى که (درباره آفرینش آدم) مخاصمه مى کردند خبر ندارم‏.‏[۶]

بدیهی است اگر منظور از اختصام در آیه همچنان که از احادیث[۷] استفاده مى شود، بحث و گفتگوى فرشتگان و سؤال و جواب در بین خودشان باشد نه جدال و کشمکش،[۸] می تواند گواه ادعای ما باشد.[۹]



[۱]. تحریم، ۶٫

[۲]. فخرالدین رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج ‏۳۰، ص ۵۷۳، چاپ سوم، دار احیاء التراث العربى‏، بیروت‏، ۱۴۲۰ ق‏.

[۳]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۲۴، ص ۲۸۸٫

[۴]. انبیا، ۲۷٫

[۵]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ‏۱۹، ص ۵۶۱ و ۵۶۲، چاپ پنجم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، ۱۳۷۴ ش‏.

[۶]. صاد، ۶۹٫

[۷]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۳۷۵، مؤسسۀ الوفاء، بیروت لبنان، ۱۴۰۴ هـ ق. پیامبر (ص) از یکى از یارانش پرسید: آیا مى دانى فرشتگان عالم بالا در چه چیز بحث و گفتگو مى کنند؟! عرض کرد: نه. فرمود: آنها در مورد کفارات (کارهایى که گناهان را جبران مى‏کند) و درجات (آنچه بر درجات انسان مى افزاید) به گفت و گو پرداختند: اما کفارات، وضو با آب سرد در سرماى زمستان گرفتن، و به سوى نماز جماعت گام برداشتن، و انتظار نمازى بعد از نماز دیگر کشیدن است، و اما درجات، بسیار سلام کردن و اطعام طعام نمودن، و نماز در شب به هنگامى که چشم مردم در خواب است باشد.

[۸]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۱۹، ص ۳۳۳٫

[۹]. البته در این جا نیز بسیاری معتقدند که منظور گفت و گوی فرشتگان با خداوند است نه بین خودشان.برای اطلاع بیشتر به تفاسیر در ذیل آیۀ مربوط مراجعه نمایید.




کلیدواژه ها: , , , , , ,



ثبت نظر


8 + = 10