دایره المعارف اسلام پدیا » تعریف بازاریابی
منوی اصلی

تعریف بازاریابی

تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ در باب: بازار یابی

«بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به‌وسیله آن، افراد و گروه‌ها، نیازها و خواسته‌های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران، تأمین می‌کنند».[۱]

در تعریف بالا، مقصود از نیاز، دسترسی نداشتن به یک رضامندی اساسی است؛ مثلا مردم به خانه، غذا، بهداشت و تفریح نیاز دارند. در مقابل، منظور از خواسته، علاقه و میل به برخی از کالاهای خاص است. بازاریابی امیال و نیازهای ارضا نشده را شناسایی می‌کند. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخش‌هایی از بازار را به عنوان مناسب‌ترین بخش بازار برای شرکت، شناسایی و مشخص می‌کند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آنها را دارد و همچنین مناسب ترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی می‌کند.




[۱] کاتلر، فیلیپ. مدیریت بازاریابی. ترجمهٔ بهمن فروزنده، ص ۳، نشر آموخته، چاپ سوم، اصفهان، ، ۱۳۸۵،




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


8 + 4 =