دایره المعارف اسلام پدیا » بازی با پاسور بدون برد و باخت
منوی اصلی

بازی با پاسور بدون برد و باخت

تاریخ: ۲۵ تیر ۱۳۹۰ در باب: لهو و لعب

در خصوص بازی کردن با پاسور (ورق بازی) بدون برد و باخت و برای سرگرمی با توجه به این که در بین برخی از جوانان عادی شده، مراجع عظام فرموده اند: بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند (پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت)، ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورق‏هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود بدون شرط بندى اشکال ندارد.[۱]

مقام معظم رهبری در این زمینه فرموده اند: “بازى با ورق‏هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقاً جائز نیست، ولى بازى با ورق‏هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.

به طور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست و بازى با هر وسیله‏اى که جزو آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد”.[۲]

نظر مراجع به تفصیل به شرح زیر است:

دفتر حضرت آیت الله مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):

پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب می شود و بازی با آن مطلقاً حتی بدون شرط بندی حرام است.

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد،‌ و در نزد تودۀ مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته نشود،‌ بازی با آن بدون برد و باخت مالی نیز اشکال دارد.

پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت افاضاته) به این شرح است:

معیار در این که چیزی‌‌، مانند ورق های بازی (پاسور)، آلت اختصاصی قمار است یا خیر، قضاوت عرف است، پس اگر در جامعه ای پاسور آلت اختصاصی قمار نباشد، بازی با آن بدون برد و باخت جایز خواهد بود.

[۱] . امام خمینی ،استفتائات،ج ۲،ص ۱۰،س ۲۲٫

[۲] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۲، ص ۹۶۲٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


4 + 3 =