دایره المعارف اسلام پدیا » رابطۀ عالم ذر با دنیا از دیدگاه علامه طباطبایی
منوی اصلی

رابطۀ عالم ذر با دنیا از دیدگاه علامه طباطبایی

تاریخ: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ در باب: دنیا

در ضمن دو نکته به بررسی این موضوع می پردازیم:

۱٫ علامه در نقد یکی از دیدگاه ها[۱] در باب عالم ذر می گوید: اولا این نظریه با جسمانیه الحدوث بودن نفس نمی سازد؛ ثانیا باید ملتزم شوید که انسان ها هر چه در این جا انجام می دهند از کفر و ایمان همان چیزی است که در آنجا انجام دادند.[۲]

۲٫ آنچه علامه در باب عالم ذر بدان معتقد است این است که: زندگی انسان دارای مراحلی است یک مرحلۀ آن که قبل[۳] از زندگی دنیایى است به نام عالم ذر می باشد که انسان ها در آن مرحله به وجود جمعی در نزد پروردگار حضور دارند؛ انسان ها در آن زندگی، محجوب از پروردگار خود نیستند، و در آن مرحله وحدانیت و ربوبیت پروردگار را مشاهده مى‏کنند، و این مشاهده از طریق مشاهدۀ نفس خودشان است نه از طریق استدلال، بلکه از این جهت است که از او منقطع نیستند، و حتى یک لحظه او را غایب نمى‏بینند، و لذا به وجود او و به هر حقى که از طرف او باشد اعتراف دارند. آرى، قذارت شرک و لوث معصیت از احکام این مرحله دنیایى است.[۴]

البته بر نظریۀ علامه طباطبایی در باب عالم ذر، نقدهایی وارد شده که برای اطلاع بیشتر می توانید به کتاب فطرت در قرآن تألیف آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید.



[۱]. یکی از دیدگاه ها در باب عالم ذر این است که “خداوند اولین فرد از این نوع را گرفته و ماده نطفه‏اى که منشا نسل و ذریه این نوع است از او بیرون کشیده و آن را به عدد افرادى که از این نوع تا قیامت به وجود مى‏آیند تجزیه نموده و به عین آن لباس و قالبى که در دنیا به تن مى‏کند یعنى با همان عقل، گوش، چشم ضمیر، پشت و شکم و غیره ملبس نموده و او را بر خود شاهد گرفته و از او میثاق مى‏ستاند و بعد از گرفتن میثاق دوباره او را به صلب بر مى‏گرداند تا نوبت به سیر طبیعیش برسد”. طباطبائی،سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ۸، ص ۴۱۱ نشر، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم‏، چاپ: قم‏، سال چاپ: ۱۳۷۴ ش‏.

[۲]. همان، ص۴۱۳ و ۴۱۴

[۳]. این قبلیت، قبلیت زمانی نیست.

[۴]. نک: همان، ص ۴۱۶-۴۲۱٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


5 + = 14