دایره المعارف اسلام پدیا » حرمت شراب در دنیا و حلیت آن در آخرت
منوی اصلی

حرمت شراب در دنیا و حلیت آن در آخرت

تاریخ: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ در باب: دنیا

در ضمن بررسی چند نکته موضوع مورد بحث روشن خواهد شد:

۱٫ زمان و مکان در اثبات و نفی احکام، ارتباط مستقیم دارند و این طور نیست که اگر حکمی در زمان، مکان و شرایط ویژه ای برای موضوعی ثابت شد، حتماً همان حکم در زمان، مکان و شرایط دیگری نیز برای  آن موضوع ثابت شود؛ به عنوان نمونه اگر حکم کردیم مسافر باید روزه اش را بخورد[۱] معنایش این نیست که در وطن نیز باید بخورد.

۲٫ اگر چه آخرت چهرۀ باطنی همین دنیا است، اما بین ظاهر و باطن فرق است و هر یک دارای احکام مجزایی هستند، این طور نیست که اگر چیزی در دنیا ثابت بود در آخرت نیز ثابت خواهد بود و یا اگر چیزی در دنیا وجود نداشت در آخرت نیز نخواهد بود.

۳٫ شراب دنیایی با شراب آخرت گرچه در نام مشترک هستند، امّا این تنها اشتراک لفظی است که ماهیتاً ۱۸۰ درجه با هم تفاوت دارند؛ زیرا شراب دنیایی رجس و پلید است[۲]، اما شراب بهشتی در دنیای واپسین پاک و طهور و از نعمت های الاهی به بندگان شایسته اش است[۳]؛ از این رو است که می بینیم پیامبر (ص) علی (ع) می فرماید: یا على! کسى که شراب را براى غیر خدا ترک کند خداوند از شراب بهشتى که مهرشده به مُشک است به او می نوشاند، پس على (ع) عرض کرد حتی اگر این ترک براى غیر خدا باشد؟ حضرت فرمود: آرى به خدا سوگند، کسى که براى حفظ سلامتى خود شراب را ترک کند خداوند از او قدردانى نموده و جزاى خیر به او می دهد.[۴]

در این رابطه به نمایۀ «ضرر نوشیدن یک قطره از شراب شمارۀ ۶۰۱۷ (سایت اسلام کوئست: ۶۱۸۴)» و «شراب طهور شمارۀ شمارۀ ۸۲ (سایت اسلام کوئست: ۱۸۷۵)» مراجعه نمایید.

در این رابطه به نمایۀ «عدم وجود احکام فقهی در بهشت شمارۀ ۷۸۸ (سایت اسلام کوئست: ۸۴۷)» مراجعه نمایید.

کلیدواژه: شراب، بهشت، دنیا ، آخرت


[۱]. با شرایطی که بیان شد.

[۲]. مائده، ۹۰، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، جز این نیست که شراب و قمار و بت‏ها، یا سنگ‏هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه‏هاى قرعه، پلید و از عملیات شیطان است. پس دورى کنید از آنها، شاید که رستگار شوید.

[۳]. انسان، ۲۱، بر اندام بهشتیان لباس هایى است از حریر نازک سبز رنگ و از دیباى ضخیم، و با دستبندهایى از نقره تزیین شده‏اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنها مى‏نوشاند.

[۴]. آشتیانى، ‏ میرزا احمد، و شاگردان، ‏طرائف الحکم یا اندرزهاى ممتاز، ‏ج ‏۲، ص ۱۸۹، ناشر: کتابخانه صدوق، تهران، چاپ سوم، ۱۳۶۲ ش‏.




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


8 + = 12