دایره المعارف اسلام پدیا » احکام بلوغ
منوی اصلی

احکام بلوغ

تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ در باب: بلوغ

هر مسلمانى پس از رسیدن به حدّ بلوغ در دایرۀ مکلَّفین قرار مى‏گیرد، و موظّف است همۀ واجبات الاهى را انجام داده و نواهى او را ترک کند.[۱]

در این جا به پاره ای از احکام بلوغ، در قالب دوازده سؤال، و پاسخ از حضرت آیت الله هادوی تهرانی (مدظله العالی) می پردازیم.

مجموع سؤالات همراه با پاسخ آن پیرامون بلوغ و احکام آن:

۱٫ در ابتدای تکلیف به علت سهل انگاری و اطلاعات کم از مسائل احکام دینی، چند سال روزه نگرفته ام حال آیا فقط قضای روزه ها کافی است یا باید کفاره هم بپردازم؟

ج ۱٫ اگر شخص نسبت به بلوغ خود یا وجوب روزه در آن سن جاهل باشد، یا گمان می کرده که توان روزه گرفتن را ندارد و لو این گمان در اثر تلقین اطرافیان حاصل شده باشد، افطار عمدی او جز قضا را بر او واجب نمی کند. البته اگر در تمام موارد احتمال در نزد وی وجود داشته که بلوغ شده یا روزه بر او واجب است یا توان آن را دارد و امکان دستیابی به علم یا اطمینان برای وی بوده است، احتیاط آن است که کفاره بدهد.

۲٫ کسی که بعد از بلوغ نمی دانسته غسل جنابت واجب است، نمازهائی که با حال جنابت خوانده چه حکمی دارد؟

ج ۲٫ باید نمازها را قضا کند.

۳٫ آیا عرق و لباس جنب از حلال یا حرام نجس است و نماز خواندن با آن لباس که در آن عرق کرده از جنابت چه حکمی دارد؟

ج ۳٫ عرق جنب مطلقاً پاک است.

۴٫ نشانه های بلوغ پسران چیست و اگر اینها محقق نشد در چه سنی مسائل شرعیه رعایتش بر ما واجب می شود؟

ج ۴٫ بلوغ شرعی از دو طریق تحقق پیدا می کند: ۱٫ بلوغ طبیعی که روئیدن موی خشن در عانه یا احتلام از علائم آن است ۲٫ پانزده سال قمری که حتی اگر هیچ یک از علائم بلوغ طبیعی نیز ظاهر نشود، پسر پس از اتمام پانزده سال قمری بالغ شرعی محسوب می شود.

۵٫ مایع سفید رنگی که بعد از ادرار از انسان خارج می شود چه حکمی دارد؟

ج ۵٫ پاک است و وضو یا غسل را باطل نمی کند.

۶٫ کسی که قبل از ۱۵ سالگی یقین به خروج منی پیدا کرده، ولی از روی نادانی نماز نخوانده و روزه هم نگرفته و یا در همان حال بدون غسل جنابت نماز خوانده و روزه هم گرفته است، اکنون نسبت به عبادات آن زمان چه وظیفه ای دارد؟

ج ۶٫ قبلاً در پاسخ به سؤال اول و دوم توضیح داده شد که نماز و روزه قضا دارد و اگر جاهل مقصر بوده است احتیاط ادای کفاره برای روزه ها است.

۷٫ آیا شخصی که قبل از ۱۵ سالگی بر اثر استمناء منی از او خارج شده باشد بالغ محسوب می شود و آیا نماز و روزه فوت شده او قضا دارد؟

ج ۷٫ ظاهراً بالغ است و باید نماز و روزه های فوت شده را طبق آن چه در پاسخ به سؤال اول و دوم بیان شد، قضا کند.

۸٫ در سن ۱۹ سالگی متوجه شدم که، پسر ممکن است قبل از ۱۵ سالگی به وسیله احتلام یا روئیدن زهار مکلف شده باشد، حال تکلیف نمازهائی که در آن مدت نخوانده ام چیست. با این که دقیقاً نمی دانم از چه وقت مکلف شده ام و نمی دانم چه قدر نماز قضا دارم؟

ج ۸٫ آن مقدار از نمازها که یقین به فوت آن بعد از بلوغ دارید، قضا کنید.

۹٫ علائمی که برای تشخیص منی در رساله های عملیه ذکر شده آیا به هنگام خواب نیز بودن این علائم شرط است یا نه؟

ج ۹٫ بله، البته مراجعه به علائم در صورتی است که نسبت به منی شک وجود داشته باشد و الا در صورت علم به خروج منی، جنب است و اگر می داند که آن چه خارج شده، منی نیست، جنب نمی باشد.

۱۰٫ اگر فردی جنب شود و خجالت بکشد غسل کند، آیا می تواند با تیمم نماز بخواند؟

ج ۱۰٫ خیر، جنابت خجالت ندارد باید غسل کند.

۱۱٫ آیا احتلام مسئله ای غیر طبیعی است؟

ج ۱۱٫ خیر، کاملاً طبیعی است.

۱۲٫ چرا اسلام دستور می دهد به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوئیم در حال که فقط عضو معینی آلوده می شود و آیا میان ادرار کردن و خارج شدن منی تفاوتی است که در یکی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ تمامی اعضاء و مقلدین حضرت عالی عاجزانه التماس دعا دارند.[۲]

ج ۱۲٫ وجوب غسل پس از خروج منی و وجوب وضو پس از ادرار، ربطی به نجاست عضو ندارد. از این رو، در مورد ادرار با آن که آلت نجس شده است، شخص باید برای نماز وضو بگیرد که در آن هیچ شستشویی نسبت به آلت صورت نمی گیرد. این امور تعبدی است. برای نماز باید بدن و لباس پاک باشد و شخص با طهارت حدثی، یعنی غسل یا وضو، می تواند نماز بخواند. البته در برخی روایات وارد شده است که علت غسل و شستشوی تمام بدن این است که تمام بدن در هنگام خروج منی لذت می برد که این نکته حکمت است از این رو، اگر شخص در خواب محتلم شود و پس از بیداری یقین به خروج منی داشته باشد، باید برای نماز غسل کند ولو لذت خاصی را به یاد نیاورد.


[۱]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص: ۳٫

[۲]. از طرف گروه مجازی طلاب جوان و هیئت مجازی عاشورائیان حسینی و جمعی از مقلدین حضرت آیت الله هادوی تهرانی (مدظله).




کلیدواژه ها: , , , , , ,



ثبت نظر


4 + = 10