دایره المعارف اسلام پدیا » اعجاز قرآن از جهت آورنده
منوی اصلی

اعجاز قرآن از جهت آورنده

تاریخ: ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ در باب: اعجاز قرآن

وجوه مختلفى براى اعجاز قرآن گفته شده[۱] که  اعجاز قرآن از جهت آورندۀ را می توان یکی از آنها نام برد

این وجه که از قدیم‏ الایام مورد بحث واقع شده، بر این مطلب تکیه دارد که رسول گرامى اسلام (ص) فردى امّى بوده، پس چگونه مى توانسته است در میان مردم جزیرهالعرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بی گانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد.

برخى از مستشرقین در رد این وجه گفته اند: پیامبر با سواد بوده و بین علماى ادیان گذشته رفت و آمد داشته و نزد آنها درس خوانده است. او – نعوذ بالله – قرآن را با توجه به این اطلاعات نوشته است. و اگر در قرآن، مردم جزیرهالعرب، امّى خوانده شده اند، به این معناست که با معارف الاهى آشنا نبوده اند، نه آن که بى سواد باشند. در جزیرهالعرب، افراد با سواد، و حتى با معلومات و اطلاعات فراوان، زیاد بوده اند و اگر از حضرت نیز به “امّى” تعبیر شده است، بدین معنا نیست که ایشان بى سواد یا با معارف الاهى بی گانه بوده و از کسى درس نگرفته، بلکه مقصود این است که ایشان پیامبر یک امت امى؛ یعنى بی گانه با معارف الاهى بوده ‏است. در واقع وصف به حال متعلّق  موصوف است. ولى تحقیقات منصفانۀ محققان بى طرف نشان داده که این سخنان بى اساس است و همۀ این توجیهات براى آن است که اعجاز قرآن را انکار کنند.[۲]

شایان ذکر است که بحث اعجاز، اگر چه معمولاً در مباحث علوم قرآنى مطرح مى‏شود، در واقع بحثى کلامى است. از این رو در برخى کتب کلامى هم ذکر شده است.[۳]

منابع مطالعه بیشتر:

هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد، مؤسسه فرهنگى خانه خرد، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷٫


[۱] ن.ک: ثامنى، سید مصطفى، وجوه اعجاز قرآن (مجموعه مقالات دومین کنفرانس تحقیقاتى علوم و مفاهیم قرآن ‏کریم، دارالقرآن قم) ص ۱۷۸ – ۱۶۸ .

[۲] ن.ک: دکتر صبحى الصالح، علوم الحدیث و مصطلحه، ص ۳ – ۲ .

[۳] هادوى تهرانى، مهدى، مبانى کلامى اجتهاد، ص ۵۱ – ۴۷٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


+ 3 = 8