دایره المعارف اسلام پدیا » مشروعیت دعا نویسی برای رفع گرفتاری ها
منوی اصلی

مشروعیت دعا نویسی برای رفع گرفتاری ها

تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ در باب: دعا

خواندن و نوشتن دعاهای مأثور (مستند به معصومان و معتبر) برای رفع گرفتاری هایی؛ مانند بیماری، چشم زخم و وسوسه و…از نظر اسلام و فقها و مراجع امری صحیح و پسندیده است. مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک به دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار (ع) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم (ع) باشند، اشکال ندارد.[۱] ایشان همچنین در بارۀ اجرت دعا نویسی فرموده اند:” دریافت یا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.”[۲]

فقیه و مرجع بزرگوار تقلید حضرت آیت ا.. گلپایگانی (ره) در پاسخ به این سؤال که ” عدّه‏اى از مردم به منظور برطرف شدن گرفتاری ها یا مثلا پیدا شدن گم شده و مانند اینها به دعا نویس مراجعه مى‏کنند و از وى تقاضاى دعا یا فال یا سحر مى‏کنند و او هم خبرهائى مى‏دهد که گاهى درست از آب در مى‏آید، آیا مشروع است یا خیر؟”، فرموده اند: “نوشتن دعاهاى مأثوره براى برطرف شدن گرفتاری ها مانع ندارد، ولى توسّل به فال و سحر و خبر دادن از خفایاى امور اشخاص که راضى به افشاى آن نیستند جایز نیست.[۳]

اما در مورد چیزهایی مثل تخم مرغ شکستن و نوشتن حروف و لغات و کلمات و سوزاندن آنها، برای رفع چشم زخم و وسوسه که دلیل معتبری برآن نداریم نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد، بلکه در صورتی که سوزاندن اوراقى که در آن اسم جلاله و آیات قرآنى و اسامی پیامبر(ص) و ائمه (ع) نوشته شده است‏ بى احترامى محسوب شود، جایز نیست‏.

همچنین باید توجه داشت افرادی که امروزه به اسم دعا نویس اقدام به این کار می کنند، غالبا قابل اعتماد نیستند.


[۱] أجوبه الاستفتاءات (بالفارسیه)، ص: ۳۲۰،م س ۱۴۳۲

[۲] أجوبه الاستفتاءات (بالفارسیه)، ص: ۳۲۰،م س ۱۴۳۱

[۳] مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏۱، ص: ۵۶۷، س ۱۰۷٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


+ 7 = 12