دایره المعارف اسلام پدیا » شیعه و خلافت و جانشینی بعد از پیامبر(ص)
منوی اصلی

شیعه و خلافت و جانشینی بعد از پیامبر(ص)

تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ در باب: شیعه امامیه

عقیده شیعه در مسئلۀ خلافت و جانشینی پیامبراکرم (ص)، آن است که:

۱٫ امام و خلیفه پیامبر(ص) وظایف و شؤوناتی دارد. اهم وظیفه امام، پس از درگذشت پیامبر اسلام، از قرار زیر است: تبیین مفاهیم قرآن، بیان احکام شرع، بازداشتن جامعه از هر نوع انحراف، پاسخ گویی به پرسش های دینی و عقیدتی، اجرای قسط و عدل در جامعه، پاسداری از مرزهای اسلام در برابر دشمنان.

۲- امام و جانشین پیامبر (ص) بایستی از نظر علمی و اخلاقی مورد عنایت خاص الاهی باشد و در سایه تربیت های غیبی قرار گرفته باشد؛ یعنی بایستی همچون پیامبر از هرگونه اشتباه و نسیان و سهو مصون و نیز از هر گناه و خطا معصوم باشد. و به همین جهت تشخیص و تعیین امام تنها از سوی خداوند و به واسطه پیامبر (ص) یا امام قبلی میسر و ممکن است.

۳- پیامبر (ص)، امام و رهبر بعد از خود را معرفی کرده است؛ یعنی با تعیین علی بن ابی طالب (ع) به عنوان خلیفه بعد از خود، در مواقع گوناگون به آن وظیفه خطیری که داشت، جامه عمل پوشانید. از این روی؛ حضرت علي(ع) همواره خود را امام و خلیفه بر حق و بلا فصل پیامبراکرم (ص) می دانست در موارد مختلف این مسئله را به جامعه اسلامی و خلفاء قبل از خود یادآوری می کردند که خلافت یک امر انتصابی از طرف خداوند متعال است و توسط پیامبراکرم (ص) بارها اعلام شده است.

۴- جانشینان پیامبر (ص) دوازده نفر می باشند و تعبیر «اثنا عشر خلیفه» در کتب فریقین(شیعه و سنی) آمده است. که اولین آنها علی بن ابیطالب(ع) و آخرین آنها حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) می باشد.

۵- نام های مقدس ائمه(ع) و جانشینان پیامبر اکرم (ص) بدین قرار است:

۱٫ علی بن ابیطالب، ۲٫ حسن بن علی، ۳٫ حسین بن علی، ۴٫ علی بن حسین، ۵٫ محمد بن علی، ۶٫ جعفر بن محمد، ۷٫ موسی بن جعفر، ۸٫ علی بن موسی، ۹٫ محمد بن علی، ۱۰٫ علی بن محمد، ۱۱٫ حسن بن علی، ۱۲٫امام مهدی (ع).([۱])

نتیجه این که؛ شیعه در مسئله خلافت و جانشینی پیامبراکرم (ص) معتقد است که پیامبراکرم (ص) به دستور خداوند، حضرت علی (ع) را برای آن منصب، نصب کرده بودند، امّا زمانی که عواملی ایشان را از این منصب دور کرد آن گاه که به آن حضرت احتياج پيدا مي شد، خود را بی تفاوت نسبت به سرنوشت اسلام و مسلمانان نمی دانست و بر اساس مصلحت اسلام و مصلحت و منافع جامعه بشریت مخصوصاً مستضعفین و مظلومین، نظر خود را اعلام می فرمودند. ([۲])


[۱] بر گرفته ازسؤال۲۸۷ نمایه: مشخصات و ویژگیهای شیعه

[۲] نک: سؤال۵۱۲، نمایه: امام علی(ع) و لشکر کشی خلفا به سایر کشورها




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر