دایره المعارف اسلام پدیا » حیات جدید پس از قیامت
منوی اصلی

حیات جدید پس از قیامت

تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ در باب: قیامت

تبیین این موضوع متوقف بر فهم درست از قیامت و نشانه‌های آن است. بنابراین، طی نکاتی ابتدا به برخی از نشانه‌های قیامت اشاره خواهیم کرد و سپس به بیان آن خواهیم پرداخت:

اول. آن چه از بیانات قرآن استفاده می‌شود این است که جهان با رسیدن قیامت پایان می‌یابد و عالمی جدید پس از رستاخیز برپا می‌شود.[۱]

قرآن علامت‌هایی را برای قیامت بیان کرده است که می‌توان آنها را در سه گروه تقسیم بندی کرد:

الف. حوادثی که قبل از پایان جهان محقق می‏شود: یکی از حوادث قبل از قیامت، بعثت آخرین پیامبر است.

از دیگر نشانه‏های پایان یافتن این عصر دودی است که در آسمان ظاهر می‏شود. قرآن می‏فرماید: منتظر روزی باش که آسمان دود آشکاری پدید آورد.[۲]

یکی از اصحاب پیامبر (ص) از معنای دخان (دود) سؤال کرد، حضرت فرمود: “دودی است که بین مشرق و مغرب را پر می‏کند و چهل شبانه روز باقی می‏ماند، اما مؤمن حالتی شبیه به زکام به او دست می‏دهد و کافر همچون مستان خواهد بود و دود از بینی و گوش‏ها و پشت او بیرون می‏آید”.[۳]

ب. حوادثی که در آستانه پایان جهان پدیدار می‏شود:

۱٫ کوه‏ها بعد از مقدماتی متلاشی می‏شود. کوه‏ها در ابتدا به لرزه در می‏آیند.[۴] بعد از جا کنده می‏شوند.[۵] سپس به حرکت درمی‏آیند.[۶] و در هم کوبیده می‏شوند.[۷] آن گاه به صورت توده‏ای از شن‏های متراکم درمی‏آیند.[۸] بعد به صورت گرد و غبار پراکنده می‏شوند.[۹]

۲٫ دریاها برافروخته و منفجر می‏شوند: “آن زمان که دریاها منفجر گردد.”[۱۰] “در آن هنگام که دریاها برافروخته شود”.[۱۱]

۳٫ زلزله‏های عظیم و ویران گر: زلزله‏های بی سابقه و عظیمی تمام کره خاکی را به لرزه درمی‏آورد، همه چیز در هم ریخته و از بین می‏رود و تمام انسان‏ها در لحظه‏ای کوتاه مدفون می‏شوند: “ای مردم! از پروردگارتان بترسید و پرهیزگاری پیشه کنید که زلزله رستاخیر مسئله مهمی است”.[۱۲]

۴٫ تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان: “در آن هنگام که خورشید در هم پیچیده شود و در آن هنگام که ستارگان بی فروغ شوند”.[۱۳]

۵٫ شکافته شدن آسمان و کرات: “در آن هنگام که آسمان شکافته شود”.[۱۴]

ج. حوادثی که در آغاز رستاخیر و بازگشت به حیات مجدد ایجاد می‏شود:

مرحله آخر در قیامت، حوادثی است که بعد از اتمام دو مرحله قبل پدید می‏آید: “وعده الاهی در آن روز تحقق می‏یابد که این زمین به زمین دیگر و آسمان‏ها (به آسمان‏های دیگر) مبدّل می‏شود و انسان‏ها در پیشگاه خدا ظاهر می‏گردند”.[۱۵]،[۱۶]

از مجموع این موارد می‌توان چنین نتیجه گرفت که قیامت ادامه دنیا نیست، بلکه این جهان به کلی در هم کوبیده می‌شود؛ زیرا انفجارهای عظیم و زلزله‌های هولناک همه چیز را در هم می‌ریزد و در هم می‌پیچد. سپس طرح تازه‌ای ریخته می‌شود و جهان نوینی بر ویرانه‌های این جهان برپا می‌شود و رستاخیز انسان‌ها در آن عالم جدید است.[۱۷]

دوم. شواهد دیگری نیز در قرآن وجود دارد که موقت بودن عمر این جهان را اثبات می‌کند. برای مثال در قرآن کریم چنین آمده است: “ما آسمان‌ها و زمین را نیافریدیم؛ مگر بر اساس حق، آن هم برای مدتی معین”. این مدت معین همان روز قیامت است. در آن روز بساط آسمان و زمین در هم پیچیده می‌شود و در زمین تغییرات اساسی داده می‌شود. نه تنها زمین، بلکه خورشید، ماه و سایر کرات هم برای همیشه در این نظام نیستند و حرکت و نظام آنها موقت و تا مدت معین است که بعد از پایان مدت معین بساط آنها نیز برچیده می‌شود.[۱۸]

پیش‌بینی‌های علمی نیز که برای آینده جهان و نظام موجود شده است، تا مقدار زیادی در شعاع نظریه وحی حرکت می‌کند. گرچه هرگاه نظریه‌ای خلاف وحی باشد، از نظر ما بیش از حدسی نیست که دیر یا زود توسط دیگر دانشمندان تکمیل و به حقایق قرآن نزدیک می‌شود.[۱۹]

سوم. این که آیا پس از برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم خداوند باز هم خلقتی جدید با خصوصیاتی جدید خواهد داشت یا نه، سؤالی است که در برخی از روایات به آن اشاره شده است.

امام باقر (ع) در تفسیر آیۀ: “أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ”،[۲۰] به جابر بن یزید (یکی از اصحاب) چنین می‌گویند: “تأویل این آیه چنین است که وقتى این عالم و این خلقت فانى شود و اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش جاى گیرند، خداى تعالى دست به خلقت عالمى غیر این عالم مى‏زند و خلقتى جدید مى‏آفریند، بدون این که مرد و زنى داشته باشند و تنها کارشان عبادت و توحید خدا است و برایشان سرزمینى خلق مى‏کند، غیر از این زمین تا آن خلایق را بر دوش خود بکشد و آسمانى برایشان خلق مى‏کند، غیر از این آسمان تا بر آنان سایه بگستراند. شاید تو خیال مى‏کردى خدا تنها همین یک عالم را خلق کرده، و یا مى‏پنداشتى‏ که غیر از شما دیگر هیچ بشرى نیافریده. به خدا سوگند هزار هزار عالم، و هزار هزار آدم آفریده که تو فعلاً در آخرین آن عوالم هستى و در دودمان آخرین آن آدم‌ها قرار دارى”.[۲۱]

البته علامه طباطبائی (ره) پس از آن که این مطلب را نقل می‌کند این معنا را یکی از معانی ممکن برای این آیه عنوان می‌کند، نه این که تنها معنای آیه این باشد.[۲۲]

بنابراین، این جهان با تمام آسمان و زمینش پس از قیامت برچیده می‌شود و اگر جهانی نیز دوباره آفریده شود، خصوصیات دیگری خواهد داشت که تصور آن برای ما غیر ممکن است.

برای آگاهی بیشتر رجوع کنید به نمایه های:

۱٫ چگونگی ارتباط فعل با حوادث زمانی، سؤال ۲۲۲۹ (سایت: ۲۵۲۵).

۲٫ عمر نوع بشر، ۶۳۷ (سایت: ۷۰۱).

۳٫ خلقت آدم و یافته های دانشمندان، ۲۹۹۹ (سایت: ۳۲۹۷).


[۱] مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج ۶، ص ۲۱، انتشارات مدرسه امیرالمؤمنین، ۱۳۷۴ش.

[۲] دخان، ۱۰٫

[۳] پیامبر قرآن، ج ۶، ص ۲۷٫

[۴] مزمل، ۱۴٫

[۵] حاقه، ۱۴٫

[۶] طور، ۱۰٫

[۷] حاقه، ۱۴٫

[۸] مزمل، ۱۴٫

[۹] واقعه، ۶ و ۵٫

[۱۰] انفطار، ۳٫

[۱۱] تکویر، ۶٫

[۱۲] حج، ۱٫

[۱۳] تکویر، ۲ و ۱٫

[۱۴] انشقاق، ۱٫

[۱۵] ابراهیم، ۴۸٫

[۱۶] ر. ک. به: سؤال ۱۹۴۶ سایت اسلام کوئست.

[۱۷] مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، ج ۶، ص ۴۰٫

[۱۸] قرائتی، محسن، معاد، ص ۲۰۰، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ سوم،

[۱۹] همان، ص ۲۰۱٫

[۲۰] ق، ۱۵٫ مگر از آفرینش نخستین [خود] به تنگ آمدیم؟ [نه!] بلکه آنها از خلق جدید در شبهه‏اند.

[۲۱] فیض کاشانی، تفسیر الصافی، ج ۵، ص ۶۰، تهران، صدر، ۱۴۱۵ق.

[۲۲] طباطبائی، محمد حسین، ترجمه، محمد باقر موسوی همدانی، ج ۱۸، ص ۵۳۴، انتشارات جامعه مدرسین، قم، ۱۳۷۴٫




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


3 + = 10