دایره المعارف اسلام پدیا » امکان ارتباط انسان با جن
منوی اصلی

امکان ارتباط انسان با جن

تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ در باب: جن

قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده و ویژگی ‏های زیر را برای او برمی شمارد:

۱٫ جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است.[۱]

۲٫ دارای علم، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[۲]

۳٫ دارای تکلیف و مسئولیت است.[۳]

۴٫ گروهی از آنها مؤمن و صالح و گروهی کافرند.[۴]

۵٫ دارای حشر و نشر و معادند.[۵]

۶٫ قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[۶]

۷٫ با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسان‏ها می پرداختند.[۷]

۸٫ میان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسان ‏ها چنین است.[۸]

۹٫ قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند.[۹]

۱۰٫ خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسان ‏ها بوده است.[۱۰]

۱۱٫ در داستان حضرت سلیمان (ع) وقتى عفریتى از جن مدعى مى‏شود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد، پیش از آن که از مجلسش برخیزد،[۱۱] حضرت سلیمان آن جن را تکذیب نمى‏کند، اگر چه در قرآن نیامده است که آن جن تخت را آورد.[۱۲]

۱۲٫ مقام و منزلت انسان از آنها برتر است و از این جهت خداوند به ابلیس دستور داد که بر انسان سجده کند و ابلیس از بزرگان طایفۀ جن است[۱۳]. [۱۴]

از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک موجود خیالی نیست. یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است. عده ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه ‏های مختلفی از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شیوه ‏هایی را که در روایات  معتبر آمده است می توانیم بپذیریم.

در این جا به بعضی از گونه ‏های این روابط که در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذکر شده، اشاره می کنیم:

ألف. پناه بردن به جن؛ در قرآن مجید آمده: “و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی ‏های ایشان می افزودند”.[۱۵]

رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. اسلام این کار را نهی کرده و پناه بردن به آفرینندۀ جن و انس را امر فرموده است. [۱۶]

ب. تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است، اما میان فقها دربارۀ این که آیا چنین کاری جایز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد، یا باعث آزار و اذیت آنها شود. نیز نباید به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع و حرام  باشد؛ زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه.[۱۷]

از آیت الله العظمی خامنه ای در بارۀ حکم مراجعه به افرادی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه مى‏کنند، با توجه به این که یقین وجود دارد که آنها فقط کار خیر انجام مى‏دهند، سؤال شد، ایشان جواب فرمودند: این کار فى نفسه اشکال ندارد، مشروط بر این که از راه هایى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.[۱۸]

برای توضیح بیشتر رجوع کنید به نمایه های:

۱٫ توانایى شیطان و جن، سؤال ۸۸۳٫

۲٫ شیطان، فرشته یا جن؟، سؤال ۸۵۷٫

۳٫ کتاب جن و شیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، رجالی تهرانی، علی رضا.


[۱] الرحمن ، ۱۵٫

[۲] آیات مختلف سوره جن.

[۳] آیات سوره جن و الرحمن.

[۴] آیات سوره جن و الرحمن.

[۵] همان، ۱۵٫

[۶] همان، ۹٫

[۷]همان، ۶٫

[۸] نمل ، ۳۹٫

[۹] سباء ، ۱۲ – ۱۳٫

[۱۰] حجر ، ۲۷٫

[۱۱] نمل، ۴۰ – ۳۰٫

[۱۲] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج ۱، ص ۱۱۹٫

[۱۳] کهف، ۵۰

[۱۴] . اقتباس از پاسخ شماره ۷۹۲ (سایت: ۸۵۱).

[۱۵] جن، ۶٫

[۱۶] نک: بحارالأنوار، ج ۹۲، ص ۱۴۸، [المحاسن‏] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): “إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِیلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاهِ”.

[۱۷] نک: منهاج الصالحین، خوئی، ابوالقاسم، ج ‏۲، ص ۸٫

[۱۸]توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۲، ص ۹۸۰ ، س ۱۲۳۲٫




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


7 + 9 =