دایره المعارف اسلام پدیا » اطفال و بهشت و جهنم
منوی اصلی

اطفال و بهشت و جهنم

تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ در باب: بهشت و جهنم

در روایات اسلامى نسبت به اطفالى که از دنیا مى‏روند، این گونه آمده است:

الف- اگر اطفال از آنِ مؤمنان باشند:

۱٫ در برزخ در خدمت حضرت ابراهیم و ساره (ع) و یا حضرت فاطمه (س) هستند و در آن جا آموزش لازم را مى‏بینند و تکامل روحى پیدا کرده و به کمال مى‏رسند.

۲٫ در ذیل تفسیر آیه ی ۲۱ سوره ی طور آمده است که: «به پدر و مادر مؤمن خود ملحق شده تا موجب خوشحالى آنان در بهشت شوند».[۱]

ب ـ اگر اطفال کفار و منافقان ‏باشند:

۱٫ بعضى از روایات علم این قضیه را به خداوند ارجاع داده و فرموده‏اند: «خداوند مى‏داند که آنها چه چیزی انجام می دادند یا مرتکب چه کاری می شدند».[۲]

۲٫ خداوند به وسیلۀ ملکى آتشى بر مى‏افروزد و بدانان فرمان مى‏دهد که به آتش درآیند گروهى به آتش در آمده و آتش براى آنان سرد و سلامت مى‏شود، همان گونه که براى ابراهیم (ع) شد و دسته‏اى دیگر نمى‏روند، فقط دستۀ ‏اوّل اهل نجات اند. البته مجانین و کسانى که در فترت (نبود حجت و پیامبر در فاصلۀ زمانى بین دو پیامبر) بوده‏اند و حجت بر آنها اتمام نشده است، با آنان در این حکم شریک اند.[۳]

۴٫ بعضى از متکلمان قائل اند که اطفال کفار و مشرکان نه در بهشت هستند و نه در جهنم، بلکه در نقطه‏اى به نام اعراف اند[۴] که نه عذاب مى‏شوند و نه متنعم هستند.[۵]


[۱] بحار الأنوار ج ۵ باب ۱۳ ص ۲۹۰ ، ج ۶ ص ۲۲۹؛ امالى صدوق، ص ۲۶۹- ۲۷۱٫

[۲] “اللّه اعلم بما کانوا عاملین”- “اللّه اعلم بما کانوا فاعلین” رجوع شود به: بحار الأنوار، ج۵، ص ۲۸۸- ۲۹۷، باب ۱۳٫

[۳]بحارالانوار، ج۶، ص۲۹۲، ح ۱۴؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۹۵، ح ۲۲٫

[۴] مرحوم علامه طباطبائی به دلائل متعددی قائلند که مراد از رجال اعراف، در آیه ی۴۸ سوره ی اعراف «و نادی اصحاب الاعراف رجالا یعرفونهم بسیماهم» مردم مستضعف نیستند. برای آگاهی بیشتر رجوع شود به: ترجمه ی فارسی المیزان، ج ۸، ص۱۵۴- ۱۵۶٫

[۵] بحار الانوار، ج۵ ، باب ۱۳ص۲۹۸٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


+ 6 = 9