کپی شد
کیفیت توبه
توبه از هر گناه بايد متناسب با آن گناه صورت بگيرد، فى المثل توبه كسى كه نماز و روزه و حج و زكات و ساير عبادات را در گذشته ترك كرده قضا كردن همه آنهاست و توبه كسى كه به هر عنوان مال مردم و حق بندگان الهى را برده بازگرداندن آن مال و آن حق به مردم است و هم چنين است ساير گناهان و امورى كه از باب غفلت بر انسان گذشته است . گناهانى که خداوند حد براى آنها مقرر داشته مانند زنا، واجب نیست کسى براى جبران گناهش نزد حاکم شرع اقرار کند تا بر او حد جارى نماید، بلکه توبه زناکار، پشیمانى از گناه و عزم برترک آن در آینده و سعى در استغفار مىباشد. در این جهت فرقى بین زنا و گناهان دیگر نیست. توبه می بایست به کیفیت نصوح باشد یعنی کامل و دائمی و غیر قابل برگشت باشد ، توبه ای که توبه کننده در راه خیر و صلاح خویش قدم گذارد و موجب عبرت دیگران شود.
در ویژگی توبه نصوح حضرات اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین فرموده اند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
أن یتوب التّائب ، ثم لایرجع فی ذنب ، کما لایعود اللّبن الی الضّرع.[1]
اینکه توبه کننده توبه کند سپس به طرف گناه برنگردد آنگونه که شیر به پستان برنمیگردد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هو ان یتوب الرجل من ذنب و ینوی ان لایعودالیه ابدا.[2]
توبه عبارت از یک ندامت و پشیمانی است که اعتراف و اعتذار را در پی دارد و مانع از بازگشت به اعمال مجرمانه و گناه می شود.
كافى از ابى صباح كنانى روايت كرده؛ معناى آيه « اى مؤمنين بدرگاه خدا از روى خلوص توبه كنيد تا خدا گناهان شما را محو كند).[3]را از حضرت صادق (ع) سؤال نمودم فرمود؛ توبه نصوح آن است كه بنده از گناه خود توبه كند و ديگر آن گناه را مرتكب نشود و بر نگردد به سوى آن و تكرار ننمايد و باطن او بهتر از ظاهرش باشد. عن علىّ(ع) إنّ التوبة يجمعها ستّة أشياء: على الماضي من الذنوب، النّدامة و للفرائض، الإعادة و ردّ المظالم و استحلال الخصوم و أن تعزم على أن لا تعود، و أن تذيب نفسك فى طاعة اللّه، كما ربّيتها فى معصية اللّه و أن تذيقها مرارة الطاعات كما أذقتها حلاوة المعاصىّ .
از على (ع) روايت است كه توبه كامل با انجام دادن شش كار ممكن است:
1- پشيمانى از گناهان گذشته
2- اعاده كردن اعمال واجب كه فوت شده است
3- برگرداندن مال هايى كه از ديگران تصاحب كرده است
4- درخواست حلالیت از دشمنان
5- تصميم بگيرد كه به گناه بر نگردد
6- خود را در بندگى خدا آب كند چنان كه در معصيت خدا پرورش داده است و تلخى عبادات را به خود بچشاند چنان كه شيرينى گناهان را چشانيده است[4]
[1]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج19، ص 34، دفتر انتشارات اسلامى جامعۀ مدرسين حوزه علميه قم ، قم، چاپ پنجم، 1417 ق.
[2]. شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 174، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1403هـ ق.
[3]. تحریم، 8. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحا».
[4]. نجفى، حسن (كاشف الغطاء)، انوار الفقاهة، كتاب الشهادات، ص 48، مؤسسه كاشف الغطاء، نجف اشرف – عراق، چاپ اول، 1422هـ ق.