searchicon

کپی شد

چگونگی خواندن نماز جمعه

نماز جمعه دارای دو خطبه و دو رکعت نماز است. در خطبه اول واجب است حمد الهى، گرچه به هر لفظى كه حمد الهى محسوب شود جايز است، ولى احتياط مستحب آن است كه به لفظ جلاله «اللَّه» باشد و احتياط واجب آن است كه پس از آن به ثناى الهى بپردازد و سپس به پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) درود فرستد و واجب است مردم را به تقوا سفارش كند و يک سوره كوچک از قرآن را بخواند. و در خطبه دوم نيز حمد و ثناى الهى به صورتى كه ذكر شد و درود بر پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) واجب است. و احتياط واجب آن است كه در اين خطبه نيز به تقوا سفارش كند و سوره كوچكى از قرآن تلاوت نمايد. و احتياط مستحب و مؤكد آن است كه در خطبه دوم پس از درود بر پيغمبر (صلی الله علیه و آله) به ائمه معصومين (علیهم السلام) نيز درود بفرستد و براى مؤمنان استغفار كند. و بهتر است از خطبه‏‌هاى منسوب به امير المؤمنين (علیه السلام) يا آنچه از ائمه معصومين (علیهم السلام) وارد شده انتخاب كند.

بعد از تمام شدن خطبه، نماز جمعه خوانده می شود. نماز جمعه مانند صبح دو ركعت است، ولى با نماز صبح چند فرق دارد كه ذيلًا بيان مى‌‏شود:

احتياط آن است كه قرائت حمد و سوره در نماز جمعه به جهر يعنى بلند خوانده شود.

مستحبّ است در ركعت اوّل بعد از حمد سوره جمعه و در ركعت دوّم بعد از حمد سوره منافقان خوانده شود.

در نماز جمعه دو قنوت مستحبّ است يكى در ركعت اوّل پيش از ركوع و دوّم در ركعت دوّم بعد از ركوع، و در هر قنوت دعاهايى كه در قنوت نمازها خوانده مى‏‌شود مى‌‏توان خواند، و بهتر و افضل در دو قنوت نماز جمعه، بلكه در قنوت نمازهاى ديگر خواندن كلمات فرج است. از حضرت صادق (سلام اللَّه عليه) روایت شده‌ است كه فرمود: در قنوت ركعت اوّل نماز جمعه بعد از قرائت مى‏‌گويى: لا اله الا اللَّه الحليم الكريم … .[1]

 


[1]. نک: توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 843- 880.