searchicon

کپی شد

چکیده مقاله یمانی

یمانی، لقب فردی است که بنا بر روایات، پیش از ظهور امام زمان قیام می‌کند و مردم را به سوی امام مهدی (علیه السلام) دعوت می‌کند.

گفته شده او از نسل امام حسین (علیه السلام) و نیز گفته شده از نوادگان زید بن علی (علیه السلام) است. در مورد نام واقعی یمانی، در منابع حدیثی اهل سنّت، اشاره‌ به نام‌هایی؛ مانند جهجاه، حسن و یا حسین شده است.

در باره والدین، زمان و مکان ولادت و همچنین تاریخ و مکان مرگ یا شهادت یمانی هیچ‌گونه گزارشی در هیچ‌یک از منابع حدیثی و تاریخی یافت نشده است.

وی را از نظر ویژگی های شخصیتی می‌توان؛ مرد قیام و مبارزه، ولایت‌مدار، پیرو و محب امیرالمؤمنین (علیه السلام)، یاری‌شده و پیروز و پیشوا و رهبر مردم معرفی کرد. وی شخصیتی بزرگوار است که در همۀ جهات اخلاقى، عبادى و معرفتى، انسان برجسته‌ای است.

او قبل از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) قیام می‌کند. خروج وی، زمینه‌ساز و نوید دهنده ظهور آن‌حضرت است.

روایات متعددی، مکان قیام یمانی و محل پیدایش جنبش او را منطقه یمن، دانسته‌اند. اما در مورد زمان قیام یمانی زمان دقیق و مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد؛ چرا که به دلیل پیوستگی این حادثه با ظهور امام مهدی (عليه‌ السلام)، تعیین زمان برای خروج یمانی، به تعیین وقت برای ظهور امام مهدی (عليه ‌السلام) خواهد انجامید.

البته طبق روایات برخی از جنبش های دیگر مانند جنبش خراسانی و خروج سفیانی با قیام یمانی همزمان است.

اقداماتی که یمانی همزمان با قیام و بعد آن انجام می دهد عبارت است از: 1. دعوت به حق. 2. درگیری با سفیانی.

  1. فتوحاتی که او بعد از قیام به آن‌ها دست پیدا می‌کند.