searchicon

کپی شد

چکیده مقاله مکه

درباره نام‌گذاری مکّه و علّت و عوامل آن، وجوه متعددی ذکر شده‌است. برخی از نام‌های مکه در قرآن و برخی هم در روایات و کتب تاریخی نقل شده است.

مکه از نظر جغرافیایی دارای عرض جغرافیایی ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه و طول ۳۹ درجه و ۵۰ دقیقه است. این شهر در ارتفاعات غربی منطقه حجاز قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک است. مکه تابستانی گرم و زمستانی پرباران دارد. سبب پیدایش شهر مکه را بنای خانه کعبه ذکر کرده‌اند. شهر مکه بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد. فاصله مکه با مدینه 435 کیلومتر و با ریاض پایتخت عربستان 788 کیلومتر و هم‌چنین با بندر جده مهم‌ترین بندر عربستان، 68 کیلومتر است.

در این سرزمین، تا قبل از حضور حضرت اسماعیل و هاجر (علیهما‌السلام) چیزی به‌نام شهر وجود نداشته و تنها سرزمینی خشک و سوزان و بدون سکنه بوده است. ولی بعد از حضور این دو بزرگوار آرام‌آرام منطقه مکه حالت مسکونی و شهر به‌خود گرفت. با وجود حضرت اسماعیل، ساکنان مکه مردمی موحد بودند، ولی با گذشت مدتی دراز شرک و بت‌پرستی بر مردم مستولی شد. با ظهور اسلام و بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) دوباره مردم از شرک و بت‌پرستی خارج شدند.

امروزه مکه از نظر عمرانی نسبت به سابق بسیار تغییر کرده و ساخت‌وسازهای عظیمی در این شهر صورت گرفته است. علی‌رغم این‌که شهر مکه از نظر فرهنگی باید در رأس همه شهرهای دنیا قرار داشته باشد، اما با وجود رژیم وهابی آل‌سعود، وضعیت فرهنگی مناسبی ندارد. در این میان شیعیان به‌شدت در فشار و سختی هستند.

شهر مکه از مکان‌های مقدس و دارای فضیلت بسیاری است که هم در قرآن و هم در روایات معصومان (علیهم‌السلام) به‌آن‌ها اشاره شده‌است. یکی از فضیلت‌های این شهر، حضور انبیای بزرگ الهی و امامان معصوم (علیهم‌السلام) در آن‌جا است.

مکه نیز مانند بسیاری از مناطق دنیا از حوادث مختلف؛ اعم از حوادث طبیعی؛ مثل سیل و غیر طبیعی؛ مانند حمله ابرهه، قرامطه، در امان نبوده است، البته یکی از مهم‌ترین حوادثی که در آینده در مکه رخ خواهد داد، شروع ظهور و قیام امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آن مکان مقدس است است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر داشتن آثار تاریخی و جغرافیایی متعددی؛ مانند خانه کعبه، مساجد تاریخی، مشاعر، کوه‌ها می‌باشد.

شهر مکه مدفن پاک عده زیادی از پیامبران الهی (علیهم‌السلام)، بزرگان، شخصیت‌های دینی و مشاهیر است.