searchicon

کپی شد

چکیده مقاله موسی کلیم الله (علیه السلام)

حضرت موسی سومین پیامبر اولوالعزم است که دارای شریعت و کتاب مستقل  و ملقب به کلیم الله می باشد. نام مبارک او صد و سی و شش بار، در سی و چهار سوره قرآن مجید آمده است. او پیامبر و رهبر قوم یهود بود که ایشان را از مصر و از اسارت مصریان بیرون آورد.

نام پدر او عمران و طبق مشهور نام مادرش یوکابد است. در برخی منابع زمان ولادتش را ۵۰۰ سال بعد از حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) می دانند.

بنابر گزارشات تاریخی، آن حضرت دارای همسری پاک و عفیف از خاندان پیامبری بزرگوار به نام حضرت شعیب (علیه السلام) بود. همچنین او دو فرزند پسر داشته است. شغل وی شبانی و چوپانی بوده است.

وی در طول زندگی پر فراز و نشیب خود، یاران فراوانی؛ مانند مؤمن آل فرعون، هارون برادرش و یوشع بن نون داشته است.

حضرت موسی (علیه السلام) از جمله انبیائی است که دارای معجزات فراوانی بوده است. معجزاتی مانند: معجزه عصا، یدبیضاء، نزول طوفان، قمّل، جَراد، ضفادع، خون، قحطی، کمبود میوه‌ها، شکافته شدن دریا و عبور بنی ‌اسرائیل از آن، زدن عصا و جوشیدن دوازده چشمه از سنگ، زنده شدن مقتول بنی اسرائیل، قرار گرفتن ابرهای سایبان برسر بنی اسرائیل در بیابان، نزول غذای لذیذ «منّ» و «سلوی» برای بنی اسرائیل، قرار گرفتن کوه طور بالای سر بنی اسرائیل.

آن حضرت در طول زندگی خود بارها مورد آزمایش قرار گرفته و به ابتلائات متعددی آزمایش شده است.

داستان به پیامبری رسیدن آن حضرت این گونه بود که هنگام بازگشت از مدین، ندایی ربانی شنید، که به وی می فرمود: «ای موسی! من پروردگار تو هستم، پس به جهت ادب و تواضع، کفش هایت را بیرون آر، چو تو در سرزمین پاک و مقدس «طوی» گام نهاده ای»؛ «ای موسی! تو را برای نبوت و پیامبری برگزیدم و به آنچه به تو وحی می شود گوش فرا ده»؛ «به راستی که تنها من خدایم و خدایی جز من نیست، مرا پرستش نما و نماز را به یاد من بپادار».

آیین و دین او «یهودیت» و نام کتاب آسمانی وی تورات است. او دارای موافقان و مخالفان متعددی بوده که از جمله آنها می توان به افراد ذیل اشاره نمود:

موافقان: آسیه همسر فرعون، برادرش حضرت هارون، مؤمن آل فرعون و یوشع بن نون و تمام کسانی که به وی ایمان آوردند.

مخالفان: فرعون، هامان، قارون و سامری.

بنابر برخی گزارشات، آن حضرت در شب 21 رمضان در سنّ 126 سالگی در بیابان تیه درگذشت و مقبره او بر کسی معلوم نشد.