Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

چکیده مقاله قبرستان تخت فولاد

در جنوب شرقی شهر اصفهان گورستان «تخت فولاد»؛ يکی از مهم‌ترين گورستان‌های تاريخی جهان اسلام با گنجينه‌ای ارزشمند از مقبره‌های مشاهير و بزرگان ايران زمين قرار دارد، این قبرستان، تا اواخر دوره صفوی، مزار بابا رکن الدین خوانده می‌شد.

قبرستان تخت فولاد از دوره اولجایتو (۷۰۳ـ۷۱۶) گورستان بوده‌است و در زمان صفویه از قبرستان‌های دوازده‌گانه اصفهان بود. در نیم قرن اخیر در این منطقه تحولاتی روی داده‌است که از مهم‌ترین آن‌ها است: تغییر بافت معماری و شهرسازی؛ در محدوده شهری قرارگرفتن تخت فولاد، به ویژه سکونت جمع کثیری از حاشیه‌نشینان شهر در جوار مقابر و تکایای آن؛ ایجاد بناها و بقاع جدید در آن‌جا.

این قبرستان به دلیل ابدان تعداد بسیاری از بزرگان، عالمان، حکيمان، عارفان و هنرمندان در آن، داراي قداست مذهبي و معنوي فراواني می‌باشد. و به دلیل وجود بناهای تاریخی، از مکان‌های تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می‌شود

تخت فولاد از زمان متروک شدن گورستان‌های داخل شهر تا سال ۱۳۶۳ شمسی ــ که گورستان شهر در باغ رضوان ایجاد شد ــ تنها گورستان اصفهان بود،  اما امروزه فقط شهدا را در آن به خاک می‌سپارند.

تخت فولاد گنجینه‌ای است از آثار مختلف هنری، از جمله معماری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، خوش‌نویسی، حجاری، شعر و مادّه تاریخ، نگارگری، طراحی و نقاشی از دوره‌های مختلف در اصفهان.

در دوره معاصر در تخت فولاد برای برخی از بزرگان و اندیشمندان، بقعه و بنای یادبود احداث کرده اند.

در این قبرستان انسان‌های بزرگی مدفون شده‌‍اند از جمله؛ لسان الارض یا یوشع نبی، بهاءالدین محمد اصفهانی (فاضل هندی)، سید محمدباقر درچه‌ای، حاج آقا رحیم ارباب، جهانگیرخان قشقایی، ملا اسماعیل خواجویی، استاد جلال تاج اصفهانی، سید ابوالحسن شمس‌آبادی، بانو امین، عطاء‌الله اشرفی اصفهانی.