Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

چکیده مقاله قبرستان

باسمه تعالی

قبرستان مکانی است که در آن‌جا قبرها در کنار هم قرار گرفته و مرده آدمی را در آن دفن کنند.

در آموزه‌های دینی، قبرستان مکانی مورد احترام بوده و برای اهل قبور زیارتی وارده شده‌است.

در روایات برای زیارت قبور، آدابی ذکر شده‌است؛ بسیاری از این آداب، به جهت احترام گذاشتن به مرده و گاه برای به‌وجودآوردن ارتباط بین آن‌ها است.

در احادیث، تأکید بسیاری وجود دارد که مردگان را از یاد نبریم و برای آن‌ها از این دنیا خیراتی بفرستیم. یکی از بهترین خیرات و هدیه‌ای که می‌توان از این دنیا برای آن‌ها فرستاد، خواندن قرآن است که تأکید بسیاری نیز بر آن شده‌است.

خیرات برای مردگان و زیارت کردن قبورشان، سنت حسنه‌ای است که در میان مسلمانان رواج دارد. این عمل مطمئناً برای مرده نیز تأثیر به‌سزائی دارد و می‌تواند او را در حیات پس از مرگ کمک کند؛ بنابر روایات اسلامی، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز به زیارت قبور می‌رفتند.

صاحب قبر، از زیارت قبرش توسط دیگران اطلاع پیدا کرده و با کسی که به زیارتش آمده، انس می‌گیرد و نمی‌خواهد از او جدا شود به گونه‌ای که اگر آن شخص از قبرش فاصله بگیرد، دلتنگ می‌شود.

در متون حدیثى براى زیارت قبور مؤمنان، آداب ویژه‌اى تعیین شده است مانند:

  1. گفتن سلام‌های مخصوص
  2. رفتن به قبرستان در روزهای خاص
  3. خواندن دعا
  4. خواندن سوره قدر

مطابق برخی از روایات در زیارت اهل قبور، آثار و فوایدی مانند خشوع و یاد مرگ و آخرت و شاد نمودن اموات ذکر شده‌است.

مهم‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام عبارتند از: قبرستان بقیع، قبرستان معلاة، قبرستان وادی‌السلام، قبرستان ابن‌بابویه، قبرستان باب الصغیر، قبرستان شیخان، قبرستان تخت فولاد، بهشت زهرا.