searchicon

کپی شد

چکیده مقاله صابئین

صابئان چون همیشه در کنار نهرها و آب‌ها جای دارند و خود را بسیار می‌شویند و یا این‌که چون از طريق حق و آئين انبياء منحرف شدند؛ به‌این نام خوانده‌شده آن‌ها را «صابئین» مى‏گويند.

صابئان در اصل اهل توحید بوده و در ردیف یهود و نصارى قرار مى‏گیرند و در عصر نزول قرآن قومى مشهور و داراى افراد کثیر بوده‏اند.

پادشاهان يونان و روميانى كه پس از آن‌ها به‌پادشاهى رسيدند كيش‌هاى مختلف داشتند، طايفه‏اى بر دين صابئان بودند و حنفا گفته می‌شدند، اين‌ها كسانى هستند كه به‌خدا و پيغمبرانى اعتراف داشته‏اند.

پيش از آن‌كه زرتشت آئين مجوس را به «گشتاسب» عرضه كند و او آن را بپذيرد مردم اين سرزمین بر مذهب «حنفاء» بودند و ايشان صابئان هستند، و آن آئينى است كه “بوذاسب” آن را در زمان” طهمورس” آورده است.

اولين كسى كه در تاريخ از ايشان، يعنى مدعيان نبوت، نامشان آمده، يوذاسف است، كه بعد از يک سال از سلطنت طهمورث، در سرزمين هند ظهور كرد، و دستور فارسى نويسى را آورد، و مردم را به كيش صابئيان دعوت كرد، و مردم بسياری از وی پيروی كردند،

آنها مردمى يكتاپرست هستند، و خداى تعالى را از هر كار زشتى منزه می‌دارند و سه تا نماز واجب دارند.

از این که صابئان از کدام پیامبر پیروی می‌کنند، محققان اختلاف نمودند. برخی آنان را پيروان يحيى بن زكريا مى‏دانند، بعضى گفته‏اند صابئين عبارتند از معتقدان به كيشى كه حد وسط ميان يهوديت و مجوسيت است. گفته شده آنها جمعيتى از پيروان نوح (علیه السلام) بوده‏اند.

برخی از رهبران صابئان می‌گویند: «قدمت‌ ما از زمان حضرت آدم (علیه السلام) است. در اورشلیم زندگی می‌کردیم و به خاطر برخی آزارها به ایران و عراق مهاجرت کردیم…، پیامبران ما حضرت آدم، حضرت شیت، حضرت نوح، حضرت سام و حضرت یحیی هستند. کتاب مقدس ما «صحف آدم» یا «کنزا ربا» و به خط آرامی قدیمی است».

كتاب‌هاى مقدسى كه از نظر آنان اهميت دارد عبارتند از: 1-” كيزاربا” 2- كتاب” ادرافشادهى” يا” سدرادهى” 3- كتاب” قلستا”.

دین صابئین دینی موروثی است و امکان گرویدن به این دین از سوی غیر منداییان وجود ندارد.

فقیهان نامدار اسلامى نیز درباره اهل کتاب بودن صابئین دیدگاه‏هاى متفاوتى دارند. برخى از ایشان، صابئین را اهل کتاب دانسته و گروهى با این رأى مخالفت ورزیده‏اند.