searchicon

کپی شد

چکیده مقاله زید النار

زید پسر امام موسی کاظم (علیه السلام) و یکی از برادران پدری امام رضا (علیه السلام) است. وی از نظر خاندان و نسب پدری، دارای نسب و خاندانی بسیار شریف است. او به جز زید نام دیگری ندارد و تنها لقبی که از وی در منابع روایی و تاریخی ثبت شده، لقب زید النار است و دلیل آن هم این است او دستور داد خانه‌های بنی عباس و طرفدارانشان را آتش زدند.

تاريخ و محل تولد او مشخص نیست؛ بنابر روایت ابن‌حزم، وی ده پسر و شیخ العمری، شیخ الشرف العبیدلی و أبو عبد اللّه بن طباطبا و غیر این‌ها قائل هستند که زید النار دارای چهار پسر بوده است.

از برخی روایات بر می‌آید که زید مردی شجاع، ستیزه‌جو و مخالف بنی عباس بوده، ولی ظاهرا در میزان پایبندی او به ولایت امام رضا (علیه السلام) تا حدی جای تردید وجود دارد.

مهم‌ترین اقدام وی این بود که در زمان خلافت مأمون بر اساس مأموریت از طرف ابوالسرایا دست به قیام زد. وی در قیام علویان؛ مشهور به «طالبیون» درسال 199 قمری، شرکت داشت، اما با تصرف بصره به دست سپاه عباسی، امارت و حکومت زید نیز  از دست رفت و  به اسارت درآمد.

در باره اعتقادات و اعمال او برخی؛ مانند شیخ صدوق می‌گویند: امام رضا (علیه السلام) او ر اتوبیخ، نکوهش و سوگند یاد نموده که تا زنده است با او سخن نگوید، اما برخی در مقابل، صحت عقاید او را تأیید کرده‌اند. در زمینه برخورد و دیدگاه امام رضا (علیه السلام) نسبت به او، روایت‌ها و نقل های متعددی در کتاب های روایی نقل شده است.

درباره وفات زید اقوال مختلفی؛ مانند سال 250 قمری‌ در سامرا، سال 248 قمری، ایام خلافت مأمون و آخر خلافت متوكل در سامرا وجود دارد. در مورد مکان دفن زید النار نیز گزارش های متعددی در منابع مختلف وارد شده است.
Ved at https://denmarkrx.com/female-viagra-uden-recept.html forstærke har algoritmen derfor stor tid i O.