Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

چکیده مقاله جغرافیای مکه

مکه، نام یکی از شهرهای کشور عربستان سعودی است. عرض جغرافیایی مکه، ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه است و طول آن از گرینویج ۳۹ درجه و ۵۰ دقیقه است.

شهر مکه، جزو شهرهایی است که بیشترین تعداد آثار تاریخی – جغرافیایی را در خود جای داده و مورد استقبال و احترام مسلمانان جهان قرار دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از: مسجد الحرام، کعبه و شعب ابی‌طالب.

شهر مکه، مرکز استان مکه واقع در ناحیه حجاز است. دیگر شهرهای تابعه استان مکه عبارتند از: 1. جده. 2. طائف. 3. الحویه. 4. بحره.

شهر مکه بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر، از نظر اقلیمی دارای اقلیمی گرم و خشک است. موقعیت جفرافیایى مکّه به‌گونه‏اى است که اطراف آن‌را کوه‌ها احاطه کرده و در گذشته هرگاه باران‌هاى تند مى‏بارید، حوادث مصیبت‏‌بار و خسارت‌هاى فراوانى؛ نظیر سیل را باعث می‌شده است. برخی سیل‌های معروف مکه عبارتند از: سیل امّ نهشل، سیل حجاف، سیل مخبل، و سیل ابی‌شاکر.

مكه در ميان درّه‌ای واقع شده که اطراف آن‌را كوه‌های متعددی در برگرفته؛ یکی از آنها، جبل‌النور، یا جبل‌القرآن و جبل‌الاسلام است که یکی از مکان‌های مقدس مکه و از آثار مذهبی باقی مانده از عصر رسالت به‌نام «غار حِراء» در آن واقع شده است.

بعضی از مشاعر مقدس مکه عبارتند از: صفا و مروه، صحرای عرفات، مشعر الحرام، و مِنا.