searchicon

کپی شد

چکیده مقاله بورس

بورس در اصطلاح علم اقتصاد به بازاری گفته می‌شود که در آن دارایی‌های مختلف، اعم از کالا، ارز، و اوراق بهادار، مورد معامله قرار می‌گیرد. انواع بورس‌ها را می‌توان به سه دسته‌ کلی بورس کالا، بورس ارز (فارکس) و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد.

بعضی از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس عبارت است از: توزیع عادلانه در‌آمد و ایجاد حس مشارکت؛ ایجاد یک بازار کامل؛ به کارگیری مطلوب منابع؛ کسب درآمد؛ سرمایه‌گذاری در مکانی امن.

بازار بورس در کنار مزایای خود معایبی دارد که برخی از آنها عبارتند از: امکان وجود رانت اطلاعاتی در بازار؛ امکان انتشار صورت‌های مالی غیر واقعی؛ وجود دلالان بی‌مسئولیت؛ عدم توجه بسیاری از سهام‌داران و فعالان بازار به هشدارهای بورس؛ امکان خطا در برآوردهای تحلیل‌گران؛ امکان سفته‌بازی در بازار بورس.

بورس‌بازی (Speculation)، سفته‌بازی یا سوداگری، فعالیتی اقتصادی است که به انگیزه کسب سود از راه پیش‌بینی تغییر قیمت کالا، اوراق بهادار یا ارز انجام می‌شود. بورس‌بازی موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام برای نظر خود به

دلایلی استناد می‌کنند.

فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام و انواع مختلف معاملات بورسی، دارای احکامی شرعی است که نظرات مراجع عظام تقلید در این باره در قالب پرسش و پاسخ بیان ‌شده است.