searchicon

کپی شد

چکیده مقاله بنی اسرائیل

واژه «بنی اسرائیل» ‏از دو کلمه «بنی» و «اسرائیل» تشکیل شده است. بنی (بنین) جمع «ابن» است که در لغت به معنای پسر آمده است، و استفاده از واژه «ابن» برای فرزند بدین جهت است که پدرش او را ساخته است.

اسرائیل: واژه ‌ای عبری است که به صورت «اسرائین» و «اسرال» نیز آمده و لقب حضرت یعقوب بن اسحق (علیهما السلام) است.

در مورد معنای واژه اسرائیل گفته شده؛ «اسرائیل؛ همان یعقوب، فرزند اسحاق، پسر ابراهیم (علیهم ‏السلام) است. او مى گوید: «اسر» به معناى «عبد» و «ئیل» به معناى «الله» است، پس این کلمه مجموعاً معناى ‏‏«عبد الله» مى دهد.‏

نژاد این قوم؛ سامی عبرانی است، و دین آنان «یهودیت» است.

بنی اسرائیل یکی از اقوامی است که دارای پیشینه نسبتاً طولانی و دارای فراز و فرودهای متعددی در طول تاریخ بوده که در قرآن کریم نیز به برخی از فرازهای برجسته و مهم زندگی این قوم به صورت مفصل اشاره شده است.

این قوم نسبت به سایر اقوام و ملل، رابطه خود برتر بینی داشته و خود را از سایر اقوام و ملل برتر می دانند.

از جمله شخصیت های شاخص و برجسته بنی اسرائیل، می توان به انبیای بسیاری که در این قوم به نبوت برانگیخته شده اند، اشاره کرد.

قرآن کریم برای بنی اسرائیل صفات و ویژگی‌ های متعددی برشمرده که از جمله مهم ترین این صفات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

‏توقع بیجا؛‏ ابراز علاقه و گرایش به بت پرستی؛ عصیان و سرپیچی در مقابل پیامبران و دستورات الهی؛ دنیاگرایی و دلبستگی مفرط و شدید به دنیا و مطامع دنیوی؛ مخالفت با احکام الهى؛ اعتقاد به اصالت ماده و حس؛ بى رحمى و سنگدلى؛ سکوت آنها در مقابل زشت کاری ها و اعمال منکر دیگران و … .

بنی اسرائیل در طول تاریخ دارای آثار و اقدامات تاریخی متعددی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی بوده است.

آمار بنی اسرائیل (یهودیان) در جهان، طبق سرشماری سال 1967 م، سیزده میلیون و هشتصد و سی و هفت هزار و پانصد نفر؛ در سال 1982 م، دوازده میلیون و نهصد و شصت و سه هزار و سیصد نفر و در سال 1992 م، دوازده میلیون و نهصد و سیزده هزار و هشتصد نفر بوده است. آمار غیر رسمی که در سال 2000 گفته شده است، کم‌تر از دوازده میلیون و نهصد هزار نفر؛ یعنی دارای یک سیر نزولی است.