searchicon

کپی شد

چکیده مقاله امام موسی کاظم (علیه السلام)

ابو الحسن موسى بن جعفر(ع)، امام هفتم از امامان دوازده گانه (ع) شیعه و نهمين معصوم از چهارده معصوم(ع) است. آن حضرت در ابواء (منزلى ميان مكه و مدينه) در روز يكشنبه هفتم صفر سال 128 يا 129 هـ.ق. متولد شد. به جهت كثرت زهد و عبادتش معروف به «عبد صالح» و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به «كاظم» گرديد.

مهدى خليفه عباسى، امام را در بغداد بازداشت كرد، امّا بر اثر خوابى كه ديد و نيز تحت تأثير شخصيت امام از او عذرخواهى نمود و به مدينه‏اش بازگرداند.

زمخشرى در ربيع الابرار آورده است كه هارون فرزند مهدى در يكى از ملاقات ها به امام (ع) پيشنهاد نمود فدک را تحويل بگيرد و حضرت نپذيرفت، وقتى اصرار زياد كرد فرمود مى‏پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملک را با حدودى كه تعيين مى‏كنم به من واگذارى. هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يک حدّ آن به عدن است حدّ ديگرش به سمرقند و حدّ سوّمش به افريقيه و حدّ چهارمش كناره دريا تا ارمينيه و خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براى ما چه چيز باقى مى‏ماند؟ امام فرمود: مى‏دانستم كه اگر حدود فدک را تعيين كنم آن را به ما مسترد نخواهى كرد (يعنى خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق من است). از آن روز هارون كمر به قتل موسى بن جعفر(ع)بست.

بنا به گفته شيخ مفيد در ارشاد امام موسى كاظم (ع) سى و هفت فرزند داشت كه هجده تن از آنها پسر بودند و على بن موسى الرضا(ع) امام هشتم افضل ايشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسى و محمد بن موسى و ابراهيم بن موسى بودند. يكى از دختران آن حضرت فاطمه معروف به معصومه (س) است كه قبرش در قم مزار شيعيان جهان است. عدد فرزندان آن حضرت را كمتر و بيشتر نيز گفته‏اند. تاريخ شهادت آن حضرت را جمعه هفتم صفر يا پنجم يا بيست و پنجم رجب سال 183 و 182 هـ.ق گفته‏اند