searchicon

کپی شد

چکیده مقاله آیه‌الله سید علی سیستانی

آیه‌الله سید علی حسینی سیستانی، در سیزدهم مرداد ۱۳۰۹ شمسی برابر با نهم ربیع‌الاول ۱۳۴۹ قمری در شهر مقدس مشهد به‌دنیا آمد.

خاندان آیه‌الله سیستانی از سادات علوی حسینی هستند، که در سده یازدهم قمری در اصفهان می‌زیستند. پدر او مرحوم «سید محمّدباقر» عالمی بزرگوار و مادر ایشان علویه‌ای والا مقام، فرزند «علاّمه سیّد رضا مهربانی سرابی» بود.

وی دو فرزند پسر و شش دختر دارد.

آیه‌الله سیستانی در زادگاه خود؛ مشهد مقدس دروس ابتدایی و مقدمات را فراگرفت و در اواخر سال ۱۳۶۸ قمری (1328 ش) راهی حوزه علمیه شهر مقدس قم شد و در بحث‌های خارج فقه و اصول مرجع بزرگوار آیةالله بروجردی شرکت نمود. وی در اوایل سال ۱۳۷۱ قمری شهر مقدّس قم را به قصد نجف اشرف، ترک کرد.

ایشان در محضر اساتید بزرگی؛ از جمله: مرحومان آیة‌الله موسوی خوئی، آیت الله شیخ حسین حلّی، آیه‌الله طباطبایی حکیم و آیه‌الله حسینی شاهرودی شاگردی نمود.

وی در حلقه درس استادان خویش، با طرح اشکالات قوی، تحقیق و تتبّع بسیار و تلاش پیگیر علمی و آگاهی از دیدگاه‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف علوم حوزوی، درخششی چشمگیر یافت و موفق به اخذ اجازه‌نامه‌هایی از بزرگان حوزه نجف شد.

ایشان دارای ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای نظیر؛ عدالت‌ ورزی و احترام به نظر دیگران، ادب در گفت‌وگو، اخلاق آموزشی، پارسایی و …، می‌باشد.

وی دارای آثار و اقدامات فراوانی؛ مانند شیوه‌های جدید در بحث و تدریس، تألیف، تحقیق، پژوهش، اقدامات فرهنگی و تأسیس برخی از مؤسسات و مراکز علمی و فرهنگی و نیز اقدامات آگاهانه و هوشمندانه سیاسی و فعالیت‌های عمرانی. می‌باشد. او  همچنین دارای شاگردان برجسته‌ای که هر کدام استادی از اساتید سطوح بالای حوزه‌های علمیه بوده و به تدریس اشتغال داشته و دارند، می‌باشد.

آیة‌الله سیستانی در عین حال که هیچ‌گونه دخالتی در امور سیاسی کشور عراق نمی‌کند، اما به‌عنوان مرجع دینی، در مراحل حساس نقش رهبری بیدار و آینده‌نگر را ایفا کرده است.

او از جمله شخصیت‌هایی است که در دیدگاه اندیشمندان شیعه و سنی و حتی به اذعان مخالفان اسلام و مرجعیت شیعه، بسیار چهره‌ای دانشمند، کاردان، محبوب تأثیرگذار و فهیم است.

ایشان هم‌اکنون زعامت دینی کشور عراق را دارد و یکی از برجسته‌ترین مراجع جهان تشیع است که در شهر مقدس نجف اشرف سکونت دارد.