searchicon

کپی شد

چکیده مقاله آیت الله کوهستانی ‏ ‏

آیت الله شیخ محمد کوهستانی (ره)؛ معروف به آقاجان کوهستانی از فقیهان، عالمان و عارفان برجسته شیعه است که در سال 1267 شمسی (1308 قمری) در روستای «کوهستان» از توابع شهرستان «بهشهر» در استان مازندران، به دنیا آمد. پدر ایشان؛ آیت الله محمد مهدی کوهستانی و مادرشان؛ فاطمه کوهستانی است. آیت الله کوهستانی دارای چهار فرزند بود که پسر ایشان در کسوت روحانیت در آمد.

آیت الله کوهستانی، از همان اوان طفولیت به مکتب‌خانه فرستاده شد تا با قرائت قرآن و خواندن و نوشتن آشنا گردد. وی پس از آن فراگیری دروس دینی را آغاز نمود و به این منظور در حوزه‌های علمیه شهرستان بهشهر، ساری، بابل، و مشهد، نزد اساتید عالم و با تقوا، خوشه‌چینی نمود. ایشان سپس برای تحکیم مبانی اجتهاد و رسیدن به مدارج عالی علمی، حدود سال 1340 قمری، رهسپار حوزه بزرگ و پرآوازه نجف اشرف شد و از محضر علمی اساتید بزرگ و برجسته آن دیار؛ آیات عظام میرزا حسین نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، و آقا ضیاءالدین عراقی (رضوان الله تعالی علیهم) بهره‌های فراوانی برد و به اخذ درجه اجتهاد از آنان موفق شد.

آیت الله کوهستانی در سال 1348 قمری به ایران مراجعت نمود، و در روستای زادگاه خود کوهستان، حوزه علمیه‌ای تأسیس نمود که به تدریج به یکی از مراکز مهم فراگیری علوم دینی و تهذیب نفس در منطقه مازندران و بلکه ایران تبدیل شد. تأسیس حوزه علمیه کوهستان، در اوج خفقان رضاخانی و مبارزه با همه مظاهر دینی، و در فشار شدید اقتصادی صورت گرفت، لکن با استعانت از پروردگار و عنایات حضرت حجت (علیه السلام) و ایثار و فداکاری همسرشان، برکات فراوانی؛ از جمله تربیت طلاب و شاگردان اهل علم و عمل را به همراه داشت.

آیت الله کوهستانی دارای شخصیتی جامع و صاحب فضائل و کمالات نفسانی؛ هم‌چون زهد و ساده‌زیستی، مهمان‌نوازی، تواضع، توکل، اخلاص، عبادت و مناجات با خدا، خضوع و خشوع در نماز، تهجد و شب‌زنده‌داری، ارادت کامل به اهل بیت عصمت و طهارت؛ به ویژه امام رضا (علیهم السلام) بود. استفاده ایشان از جنس ایرانی در لباس، پوشاک، وسایل منزل و خورد و خوراک، و هم‌چنین پذیرایی از مهمانان با آش بابرکت، زبانزد همگان بود. از ویژگی‌های بسیار برجسته آیت الله کوهستانی، تقوا و احتیاط ایشان در مصرف وجوهات شرعی بوده‌است.

مرحوم آیت الله کوهستانی، در طول زندگی بابرکت خود، بر اثر بندگی خدا و ریاضت‌های شرعی به کرامات فراوانی دست یافته بود. هم‌چنین ایشان در عین حال که عالمی زاهد و عارفی پرهیزکار بود، هیچ‌گاه از مسایل و حوادثی که در اطراف و جامعه‌اش پدید می‌آمد بی‌اطلاع و بی‌تفاوت نبود؛ به همین‌جهت در راستای حمایت از نهضت امام خمینی، تشویق شاگردان و مبارزان انقلابی و پیروزی انقلاب اسلامی، سهم مؤثر و مهمی ایفا نمود.

مرحوم آیت الله کوهستانی، سرانجام در حدود ساعت یک بعد از نیمه شب جمعه؛ چهاردهم ربیع الاول سال 1392 هجری قمری، برابر با هشتم اردیبهشت سال 1351 شمسی، ندای «ارجعی الی ربّک» را لبیک گفت و روح بلندش به ملکوت اعلی پرواز نمود و پس از تشییع باشکوه و کم‌نظیر در بهشهر، گرگان، علی‌آباد، و مشهد، در روز پانزدهم ربیع الاول در رواق دارالسیاده حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)، دفن شد.