searchicon

کپی شد

چکیده مقاله آیت الله بروجردی ‏ ‏

باسمه تعالی

آیت‌الله بروجردی از فقیهان و مراجع عالی‌قدر و برجسته شیعه است که در ماه صفر سال 1292 قمری (1254 شمسی) در شهر بروجرد به دنیا آمد. پدر ایشان، عالمی پارسا و فقیهی وارسته، به نام آیت الله آقا سید علی طباطبایی، و مادر صالحه عابده‌اش؛ بیگم طباطبائیه بود. تبار آیت الله بروجردی، با سی‌و‌دو واسطه درخشان به امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی می‌شود.

آیت الله بروجردی تحصیلات مقدماتی را از 7 سالگی در بروجرد آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۱۰ قمری و در سن 18 سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از اساتید برجسته آن دیار؛ مانند سید محمدباقر درچه‌اى، جهانگیرخان قشقایى و آخوند کاشى، بهره‌مند شد. وی در مدت اقامت نه سال خود در اصفهان، موفق شد به مقام اجتهاد دست یابد. ایشان در سال ۱۳۱۹ قمری، به بروجرد بازگشت. بعد بنا بر سفارش و تأکید پدر، و در سن 27 سالگى روانه نجف اشرف شد و از محضر عالمانى؛ چون آیات عظام: آخوند ملا محمد کاظم خراسانى، سید کاظم یزدى و شریعت اصفهانى در فقه، اصول و رجال، کسب فیض کرد.

آیت الله بروجردی در اواخر سال 1328 قمری پس از نه سال سکونت در نجف، در حالی که از آیت الله آخوند خراسانی و آیت الله شریعت اصفهانی اجازه اجتهاد گرفته بود، به وطن بازگشت و به مدت سی‌وسه سال از عمر پربرکت خویش را به تدریس، تألیف و تبلیغ در بروجرد سپری نمود.

ایشان در چهاردهم محرّم 1364 قمری، برابر با نهم دی ماه 1323 شمسی، به دنبال دعوت رسمی بزرگان علما و مدرسان سرشناس حوزه قم، وارد قم شد و به مدت شانزده سال مرجعیت مطلقه شیعیان جهان را عهده‌دار شد.

آیت الله بروجردی دارای ویژگی‌های برجسته و اخلاق و صفات والایی در علم، عمل و مدیریت حوزه و رهبری و هدایت جامعه اسلامی بود. ایشان در مسیر پیاده‌کردن دین و احکام اسلامی از هیچ‌کس واهمه‌ای نداشت و در برابر کج‌روی‌ها و انحرافات حکومت پهلوی؛ مانند قانون اصلاحات اراضی، لوایح شش‌گانه، تغییر خط فارسی به لاتین، احیای آتش‌پرستی در ایران، ترویج فرقه ضالّه بهائیت، توطئه کشف حجاب زنان و به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل اعتراض می‌نمود.

آثار و اقدامات متقن و محکم و بابرکتی از ایشان به منصه ظهور رسید که برخی از آن‌ها عبارتند از: تدوین کتاب «جامع احادیث الشیعة»، تربیت شاگردان برجسته، حمایت از مبارزان اسلامی، تلاش برای وحدت جهان اسلام و کمک به تقریب بین مذاهب اسلامی، اعزام مبلّغ و نماينده مذهبى به كشورهاى خارجى، تأسیس دبستان‌ها و دبیرستان‌های جدید بر اساس تعلیم علم و دین، راه‌اندازى اولين مجلۀ حوزوى، چاپ و نشر تُراث علمی و دینی، ساخت مساجد بزرگی؛ مانند مسجد اعظم قم، مسجد ارگ تهران، و مسجد اسلامی هامبورگ آلمان، و تأسیس کارخانه برق بروجرد.

آیت الله بروجردی، سرانجام در صبح روز پنج‌شنبه 13 شوال 1380 قمری، برابر با 10 فروردین 1340 شمسی از خاک به افلاک پر‌کشید و میهمان کروبیان شد و بدن مطهر ایشان بعد از تشییع بسیار باشکوهی در قم، حرم حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)؛ حد فاصل مسجد اعظم و مسجد بالاسر، دفن شد.