searchicon

کپی شد

چکیده مطالب واقعه کربلا

واقعه کربلا، واقعه ای مهم، سترگ، هدفمندانه و پیش‌ بینی شده و تأثیر گذار در عالم بود که در جریان آن امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جنگ با لشکر یزید بن معاویه به طرز فجیعی به شهادت رسیده و خاندان آن حضرت به اسارت برده شدند. آن چه در کربلا اتفاق افتاد، گرچه به حسب ظاهر يک حادثه مى‏ نمود، اما حماسه‏ اى عظيم و تكان دهنده بود كه وجدان هاى خفته را بيدار كرد و خون رشادت و آگاهى و حماسه را، در رگ هاى امت اسلامى و بلکه همه آزادگان عالم دوانيد.

این واقعه خونین در محدوده جغرافیایی سرزمین کربلا اتفاق افتاد. روایت شده است: «همه انبیای الهی، آن مقام شریف (کربلا) را زیارت نمودند و در آن توقف ‏کرده و گفتند: ای زمین تو مکانی پرخیر هستی و ماه تابان امامت (امام حسین علیه السلام)، در تو دفن خواهد شد».‏

زمان وقوع حادثه کربلا؛ روز عاشورا یا همان دهم محرم سال 61 هجری قمری و مطابق برخی از بررسی ها در روز سه‌شنبه 20 یا ‏چهارشنبه 21 مهر سال 59 هجری شمسی بوده است.‏

در جریان واقعه خونین کربلا دو دسته از شخصیت ها درگیر بوده و در به وجود آمدن آن نقش داشتند. یک دسته از این شخصیت ها، شخصیت های مثبت و چهره های خدایی و بر حق  این حماسه بزرگ؛ مانند امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) و دسته دیگر، شخصیت ها و چهره های منفی و باطل این واقعه دلخراش؛ مانند یزید بن معاویه و عمر بن سعد هستند.

نهضت عظیم عاشورا که به شهادت حجت خدا و با ارزش ترین انسان های روی زمین در زمان خود انجامید، دارای عوامل و زمینه های زیادی بود که برخی از آنها عبارتند از: وقوع انحراف در مسئله جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، سست شدن شدید اعتقادات و عمل به دستورات اسلام در جامعه اسلامی، تقاضای بیعت، دعوت مردم کوفه و تمام شدن حجت شرعی بر آنها برای قیام در برابر انحرافات بنی امیه و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر.

نهضت عاشورا و شهادت امام حسین (علیه السلام) دارای آثار و نتایجی در طول تاریخ بشریت بود که بعضی از آنها عبارتند از: احیای دین اسلام و محفوظ ماندن آن از نابودی، بیداری مردم و رسوایی یزیدیان و حزب حاکم اموی، فرو ریختن ترس و رعب از اقدام و قیام بر ضد ستم و بیداری روح مبارزه در مردم، وقوع انقلاب های متعدد در تاریخ با الهام از حماسه کربلا، شناخت اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) به عنوان نمونه های کامل پیشوایی امت و پدید آمدن ادبیات عاشورایی.