searchicon

کپی شد

چکیده مطالب علی اکبر (علیه السلام)

علی اکبر فرزند امام حسین (علیهما السّلام) بنا به روایتی در یازدهم شعبان سال 33 هجری قمری و بنا به روایتی دیگر در یازدهم ‏شعبان سال 43 قمری در شهر مدینه به دنیا آمد.‏

كنیه وی ابوالحسن و ملقب به اكبر است؛ زیرا او بر اساس روایات موثّق، بزرگ‌ترین پسر امام حسین (علیه‌‏السلام) ‏بود.‏

نام پدر بزرگوار على اکبر (علیه السلام)، حسین بن على (علیهما السلام) است. امام حسين (علیه السلام)  دومين فرزند برومند حضرت على و فاطمه (علیهما السلام) و سومین امام شیعیان جهان است.

مادر بزرگوار حضرت علی اکبر (علیه السلام) از بانوان پاک‌دامن و ‏صاحب قدر به نام لیلی است.‏ لیلی دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود ثقفی و مادرش، میمونه دختر ابو سفیان ‏است. از او در تاریخ، به نام های «لیلی»، «آمنه» و «بُرّه» یاد شده است.‏ ‏

از جمله مطالبی که در باره علی اکبر (علیه السلام) مورد بحث و بررسی قرار گرفته این است که حضرت علی اکبر (علیه السلام) همسر داشته یا خیر؟ برخی از مورخان در باره همسر وی سخنی نگفته‌اند، لذا؛ نام و مشخصات دقیق همسر آن حضرت به دست نیامده‌ است.

اما بر اساس بعضی از دلایل که وجود دارد، گروهی دیگر وجود همسر را برای آن جناب ثابت کرده‌اند.

با پذیرش داشتن همسر، امّا این که آن حضرت (علیه السلام) فرزند یا فرزندانی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد. برخی گفته‌اند که ایشان دارای فرزند نبود. اما بر اساس برخی از دلایل، می‌توان برای فرزند دار بودن آن حضرت استدلال کرد، از جمله آن دلایل، این فراز از زیارت حضرت علی اکبر (علیه السلام) است: «صلى الله علیك و على عترتك و أهل بیتك و آبائك و أبنائك و أمهاتك الأخیار الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا».

در باره فضائل آن حضرت باید گفت: ایشان جوانی زیبا و خوش‌صورت و دارای زبانی گویا و دلنشین ، همراه با صفات و اخلاق حمیده و نیکویی بوده است. چنان‌که در روز عاشورا هنگامی‌که وی عازم میدان شد و از پدر اذن میدان گرفت، پدر بزرگوارش حضرت سیّد الشّهداء (علیه السّلام) با نگاهی مأیوسانه و چشمانی پر از اشک، رو به‌جانب آسمان کرد و گفت: «… پروردگارا ! گواه باش بر این قوم که جوانی به سوی آنها می‌رود که شبیه‌ترین مردم در خلقت و خُلق و گفتار به پیامبر تو است.