searchicon

کپی شد

چشم زخم از منظر روایات

روایات زیادی درباره چشم زخم وارد شده است که واقعی بودن چشم زخم را اثبات می کنند، در این جا به چند فقره از این روایات اشاره می کنیم:

رسول اکرم (ص) می فرماید: «چشم زخم حق است و قله کوه را پایین می آورد»[1] در این روایت علاوه بر این که به واقعی بودن چشم زخم تأکید شده، با کنایه به شدت تأثیر آن نیز اشاره شده است.

همچنین در حدیث دیگری می فرمایند: «همانا چشم زخم انسان را داخل قبر و شتر را وارد دیگ می کند».[2]

سیرۀ پیامبر اکرم (ص) نیز گواه این است که ایشان چشم زخم را امری واقعی می دانستند و برای مقابله با آن راه کارهایی را می فرمودند و خود نیز این راه کارها را به کار می بردند.

امیر المؤمنین علی (ع) می فرمایند: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.[3]

امام صادق (ع) می فرماید: اگر قبور را بشكافید، خواهید دید كه بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند، زیرا چشم زخم حق است. [4]

محدث خبیر مرحوم علامه مجلسی (ره) در بیان رفع چشم زخم، روایتی از امام صادق (ع) در دفع چشم زخم بیان می کند که حضرت فرمود: کسی که می ترسد چشم او در کسی یا چشم کسی در او تأثیر کند سه مرتبه بگوید: «ما شاء الله لا قوة الا بالله العلی العظیم». و یا فرمود: سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و در روایت دیگری سوره حمد و توحید اضافه شد.[5] [6]



[1]. شریف رضی، المجازات النبویة، ص 367، منشورات مکتبة بصیرتی، قم.

[2]. مجیدی، غلام حسین، نهج الفصاحة، ج 2، ص 704، مؤسسه انصاریان، چاپ اول، قم، 1379ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 60، ص 39، مؤسسة الوفاء، چاپ اول، بیروت، 1404ق.

[3]. نهج البلاغه، حکمت 400.

[4]. بحارالانوار، ج60، ص250.

[5]. حلیة المتقین، علامه مجلسی، ص 319، چاپ هجرت.