searchicon

کپی شد

پیشینه مفهوم اصطلاحی کرونا

دانشمندان و محققان تا اواسط قرن بیستم به دنبال کشف ویروس‌های ناشناخته بودند. در سال ۱۹۶۵، یک پژوهشگر از دانشگاه شیکاگو افراد مبتلا به سرماخوردگی را مورد آزمایش قرار داد و ویروس جدیدی به نام 229E را کشف کرد. محققان متوجه شدند که این ویروس شبیه ویروسی است که در دهه ۱۹۳۰ در مرغ‌های مبتلا به برونشیت کشف شده بود. ویروس کرونای دیگری به نام «OC43» نیز در سال ۱۹۶۷ توسط محققان کشف شد. اصطلاح «کروناویروس» در سال ۱۹۶۸ بر اساس بررسی این ویروس انتخاب شد؛ زیرا ویروس OC43 دارای سطح تاج‌دار بود.[1]

در اواخر دسامبر سال 2019، یک سری موارد غیرقابل توضیح در مورد پنومونی[2] در ووهان چین گزارش شد. دولت و محققان حوزه بهداشت در چین، اقدامات سریع را برای کنترل همه‌گیری آن انجام دادند و تحقیقات اتیولوژیک[3] را آغاز کردند. در 12 ژانویه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی (WHO) به طور موقت، ویروس جدید کرونا را به عنوان کرونا ویروس نوین-2019 نام‌گذاری کرد. در 30 ژانویه سال 2020، این سازمان همه‌گیری کروناویروس نوین-2019 را به عنوان فوریت بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی (PHEIC) اعلام نمود. در 11 فوریه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی رسما بیماری ایجاد شده توسط کرونا ویروس نوین-2019 را بیماری Corona Virus Disease 2019 (COVID-19) (کووید-19) نام‌گذاری کرد. در همان روز، گروه مطالعه کروناویروس (CSG) کمیته بین‌المللی طبقه‌بندی ویروس‌ها آن را به عنوان سندرم تنفسی حاد شدید (Severe Acute Respiratory Syndrome) کرونا ویروس-2 (SARS-CoV-2) معرفی نمود.[4]


[1]. سایت خبرگزاری ایمنا، «تاریخچه کرونا + منشاء ویروس».

[2]. پنومونی یکی از عفونت‌های رایج ریه است که در اثر باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می‌شود. ر.ک: مرکز آموزشی و درمانی حضرت ولیعصر (علیه‌ السلام) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک.

[3]. اتیولوژی (به انگلیسی: Etiology) یا سبب‌شناسی؛ به معنای شناخت علت یا علل پدیده‌ها است. این واژه در علوم مختلف به خصوص فلسفه و پزشکی به کار می‌رود. سبب‌شناسی در پزشکی؛ به معنای شناخت علل بیماری‌ها است. سایت ویکی پدیا؛ سایت واژه یاب.

[4]. جلالی فراهانی، علیرضا و همکاران، شناخت کرونا ویروس نوین-2019 و کووید-19 بر اساس شواهد موجود-مطالعه مروری، مجله طب نظامی، دوره 22، شماره 1، ص 3.