searchicon

کپی شد

پیامبر(صلی الله علیه و آله) و شهادت به رسالت خود در اذان

بر اساس روایات اين نکته مسلم است كه پيامبر(ص) در اذانشان به نبوّت خود شهادت می دادند؛ چون پیامبر(ص) مثل بقیه افراد باید به احکام و تکالیف شرعی عمل نماید مگر این که دلیل خاصی داشته باشیم که پیامبر(ص) نسبت به حکم خاصی تکلیف ندارد و در مورد اذان نه تنها چنین دلیلی نداریم بلکه روایات فراوانی داریم که پیامبر(ص) هنگام اذان به وحدانیت خداوند و نبوت خود به طور یقین و آشکارا شهادت می دادند.

امام باقر(ع) فرمود: «در شب معراج آن گاه که پیامبر(ص) به بیت المعمور رسید، وقت نماز شد، جبرئیل اذان و اقامه گفت، پیامبر جلو ایستاد، فرشتگان و پیامبران پشت سر حضرت به صف ایستادند (و نماز را به جای آوردند)». کسی از حضرت پرسید: جبرئیل چگونه اذان گفت؟ حضرت فرمود: «الله اکبر، أشهد ان لا إله إلاّ الله، أشهد أن محمّداً رسول الله (تا آخر اذان)».[1]

از این حدیث واضح‌تر روایت دیگری است که در آن آمده است: امام حسین(ع) فرمود: از پدرم علی بن أبی طالب(ع) شنیدم که فرمود: خداوند ملکی را فرستاد و پیامبر را به معراج برد، در آن جا فرشته‌ای که پیش از آن در آسمان دیده نشده بود و از آن پس هم دیده نشده، اذان و اقامه گفت. آن گاه جبرئیل به پیامبر(ص) گفت: این گونه برای نماز اذان بگو.[2] این جمله صراحت دارد که اذان و اقامه پیامبر(ص) همانند اذان و اقامه دیگران بوده است.

 


[1]. طوسی، تهذیب الاحکام، ج 2، ص 60، ح 3، دار الاضواء، بیروت.

[2]. تمیمی، قاضی نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 1، ص 142، دارالمعارف، قاهره.