searchicon

کپی شد

پرداخت خمس عقب مانده

در این جا پرسشی مطرح شده مبنی بر این که شخصی است که 8 سال است ازدواج کرده و تا کنون چیزی به عنوان خمس نپرداخته است و فرض مطلب این است که، مثلا از اول شوال امسال برای خودش سال مالی قرار داده است و این در حالی است که توان مالی هم ندارد؛ حال تکلیف این فرد در مورد خمس 8 سال گذشته و عدم توان مالی این شخص چیست؟

در پاسخ به این پرسش، جواب دو تن از مراجع عظام، از طریق دفاتر ایشان، در این زمینه بیان می شود:

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اولين روز كار، سرسال او است و هر سال در آن روز بايد خمس آن چه را باقى مانده است بپردازد چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه اى كه باقى مانده و همچنين اثاث و لباس و مانند آن، اگر در عرض سال از آن استفاده نشده باشد. و نسبت به سال هاى گذشته كه خمس نداده است، بايد همين محاسبه را انجام دهد چـون آن چه سر سال بـاقى مى مانده و بدون پرداخت خمس مصرف كرده خمس آن در ذمه او باقى است . و اگر مقدار خمسى كه به ذمه است مشكوك بود، نسبت به مقدار معلوم بايد بپردازد هرچند تدريجا و نسبت به مقدار مشكوك، بنا بر احتياط واجب بايد با وكيل مرجع، مصالحه كند به اين صورت كه اگر احتمال وجوب خمس در مبلغى 50% باشد نصف خمس آن مبلغ را بپردازد. و اما خانه و اثاث و ماشين و ساير وسايل زندگى اگر با درآمد در عرض سال خريده و استفاده كرده است خمس ندارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در مورد خمس منزل مسکونی و اسباب و اثاثیّه منزل و وسیله سواری (اگر دارد)،  با ایشان  مصالحه می شود و بقیّه اموال و دارایی خود را محاسبه کرده، بدهی های مربوط به آن را کسر نموده، خمس باقیمانده را یکجا یا تدریجاً ارسال می کند.