searchicon

کپی شد

پدر، مادر و اجداد آیت الله کوهستانی

پدر آیت الله کوهستانی، عالمی پارسا و فقیهی وارسته، به نام آیت الله محمد مهدی کوهستانی بود که از عالمان برجسته و با فضل به شمار می‌آمد. طبق مدارک و اسناد موجود، اجداد ایشان در اصل از کاشان بوده‌اند که قریب به یک قرن و نیم قبل[1] به مازندران هجرت کردند و نسب پدر ایشان به «ملا محمد شریف کاشانی» که عالمی برجسته و فاضل بوده می‌رسد به این ترتیب: محمد مهدی فرزند محمد علی، فرزند مهدی، فرزند حاج محمد کاشی که وی نوه ملا محمد شریف بود.

ملا محمد شریف از عالمان زمان خود به‌شمار می‌آمد. او را به‌عنوان قاضی به روستای «رستم‌کلا» ـ از توابع شهرستان بهشهر ـ دعوت کردند که بعد یکی از نوادگان او به نام حاج محمد کاشی در کوهستان ساکن شد و فرزندان او نیز در همان کوهستان ماندگار شدند و به کوهستانی شهرت پیدا کردند.

شیخ مهدی با دختر عالم ربانی؛ مرحوم ملا محمد باقر کوهستانی؛[2] از عالمان بزرگ و متقی کوهستان ازدواج کرد که ثمره این پیوند مبارک، تنها یادگارش آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی بود.

مادر آیت الله کوهستانی؛ فاطمه کوهستانی ـ همسر حاج شیخ مهدی ـ بانویی باایمان، پاکدامن، خردمند و باکفایت بود. قناعت و ساده‌زیستی همراه با کیاست و تدبیر، از صفات این بانوی صالح به شمار می‌آمد. وی از جهت معیشتی وضعیت مناسبی نداشت، اما بسیار سخاوت‌مند بود و به فقرا و مستمندان رسیدگی می‌کرد و در برآوردن حوایج آنان می‌کوشید. به خاندان عصمت و طهارت، به ویژه سیدالشهداء (علیه السلام) علاقه وافر داشت و هفتگی در منزل، مراسم روضه و عزا برپا می‌کرد.[3] وی زنی لایق، مسؤولیت‌شناس و دارای روحی بزرگ و همّتی بلند بود. روزی به او خبر دادند که یکی از تاجران خیرخواه، عده‌ای از مؤمنان را تشویق کرده تا برای مخارج زندگی پسرش، کمک مالی جمع کنند و برایش به نجف بفرستند. مادر، از این خبر برآشفت و به آن تاجر پیغام فرستاد که: «شیخ محمد، مُقنّی (چاه‌کَن) نیست تا برایش جیره جمع کنید. پسرم به این پول‌ها احتیاج ندارد؛ خودم هزینه‌اش را تأمین می‌کنم».[4]

 

[1]. تا سال 1391 زمان انتشار کتاب آیة الله کوهستانی، اثر زین‌العابدین درگاهی.

[2]. درگاهی، زین العابدین، آیة الله کوهستانی، ص 15.

[3]. کوهستانی، عبدالکریم، بر قله پارسایی، ص 10 – 15؛ سایت راسخون، «آیت الله محمد کوهستانی (رحمت الله علیه)(شماره 1)».

[4]. بر قله پارسایی، ص 16.