کپی شد
ویژگىهاى دورۀ هفتم فقه شیعه
دوره هفتم فقه شیعه، به جهت ظهور حرکت اخبارىگرى، ویژگیهایی دارد که آن را از سایر دورهها متمایز می سازد. آن ویژگیها عبارتند از:
1. تفرقه و تشتت فقها:
جنبش اخباریان و پدیدآمدن جوّ اخبارىگرى در فقه امامیه، سبب انتقاد شدید علماى اخبارى به مجتهدان اصولى شد. عالمان اخبارى معتقد بودند که علماى اصولى از خود چیزى ندارند و سر سفره دیگران نشستهاند و از آن سو نیز اصولیها، اخباریان را متهم به جمود و رکود مىکردند و همین موجب تفرقه و تشتّت میان فقهاى امامیه و به دنبال آن، کاسته شدن از شأن و منزلت فقیهان در منظر عموم گردید.[1]
2. کثرت مجادلات فقهى:
حرکت اخباریان، با ظهور برخى از مسائل، زمینه مناظره و درگیرى را ایجاد کرد؛ مثلًا استفاده از دخانیات که پیش از آن سابقه نداشت، موضوع جدال و درگیرى میان اخباریها و اصولیها گردید، تا آن جا که مسئلۀ تحریم «شرب تتن» (استعمال دخانیات) شعارى براى اخباریها گردید، همان گونه که جوازش، شعار اصولیها شد.[2]
3. مخالفت با ادلّۀ عقلى در عرصۀ استنباط مسائل فقهى.[3]
4. بىتوجهى به علم اصول:
با توجّه به این که تنها مرجع استنباط نزد اخباریان، کتاب و سنّت بود و عقل و اصول عقلى نزد آنان هیچ اعتبارى نداشت؛ لذا اصول فقه مورد بىاعتنایى آنها قرار گرفت و در این دوران کتاب مستقلى -جز کتاب «وافیه» فاضل تونى- در علم اصول نوشته نشد و بیشتر تألیفات بر محور «زبدة الاصول» شیخ بهایى دور مىزد، که بر آن شرح و تعلیقه ها نوشته شد.[4]
5. تألیف جوامع روایى:
حرکت اخبارىگرى، آثار مثبتی نیز داشته است. پس از تدوین کتب اربعه که تنها مرجع روایى نزد فقها شمرده مىشد، موسوعۀ حدیثى دیگرى تألیف نگردید. اخباریها که اهتمام فراوانى به اخبار و احادیث داشتند، در چنان دورهاى به تدوین جوامع حدیثى اقدام کردند. از جمله تألیفات این دوره عبارت است از: وسائل الشیعة، الوافى و بحار الأنوار.[5] افزون بر اینها باید از «عوالم العلوم و المعارف»، اثر شیخ عبدالله بن نورالله بحرانی، شاگرد علامه مجلسی (زنده در 1111ق) یاد کرد که در حدود صد جزء و در حجمی بیش از بحار الأنوار است. همچنین «الشفاء فی احادیث آل المصطفی»، اثر شیخ محمدرضا بن عبد اللطیف تبریزی (م 1158ق) نیز قابل ذکر است.[6]
6. تدوین تفاسیر روایى:
از این نوع تفسیر در این دوره، مىتوان به تفسیر «البرهان فى تفسیر القرآن» تألیف سید هاشم بحرانى (م 1107ق) و تفسیر «نور الثقلین» تألیف شیخ عبد على عروسى حویزى (م 1104ق) اشاره کرد.[7]
[1]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 121.
[2]. همان.
[3]. همان.
[4]. همان.
[5]. همان، ص 122.
[6]. اسلامی، رضا، مدخل علم فقه، ص 347.
[7]. دائرة المعارف فقه مقارن، ص 122.