searchicon

کپی شد

ولادت نامه سید حسن مدرس

فقيه مجاهد و عالم پرهيزگار آيت الله مدرس، يكى از چهره هاى درخشان تاريخ تشيع به شمار مى رود. نام ایشان سید حسن و نام خانوادگی، قمشه‌ای افسه‌ای، مشهور به «مدرّس‌» است. ایشان بر حسب اسناد تاريخى و نسب نامه اى كه حضرت آيت الله العظمى مرعشى نجفى (ره) تنظيم نموده از سادات طباطبايى زواره است كه نسبش با سى و يک واسطه به حضرت امام حسن مجتبى (ع) مى رسد.

مرحوم سید حسن مدرس در سال 1287ق برابر با 1249ش، در روستای «سرابه‌» که از توابع شهر زواره و در 10 كیلومتری شرق اردستان در استان اصفهان و در کشور ایران واقع شده، به دنیا آمد. گفتنی است که شهر زواره از توابع شهرستان اردستان است. این روستا در منطقه‌ای كوهستانی است.

يكى از طوايفى كه مدرس گل سرسبد آن به شمار مى رود، طايفه ميرعابدين است. اين گروه از سادات، در دهكده ييلاقى «سرابه» اقامت داشتند. مرحوم سيد اسماعيل طباطبایى (پدر شهيد مدرّس) كه از اين طايفه محسوب مى شد، در روستاى مزبور به تبليغات دينى و انجام امور شرعى مردم مشغول بود. مادر ایشان دختر سيدكاظم سالار و خديجه نام داشت. او از نیز سادات طباطبايى زواره بود.[1]



[1]. طباطبایى، محيط، مهر 1321ش، طفوليت مدرس، مجله محيط، سال اول، شماره دوم؛ باقی، عبدالعلى، مدرس مجاهدى شكست ناپذير، ص 26، نشر تفكر، تهران، 1370ش؛ سایت شهید آوینی، همراه با ویرایش و اندکی تصرف.