searchicon

کپی شد

وظیفه ما در قبال خروخ سفیانی

تردیدی نیست که انسان‌ها در قبال اتفاقاتی که در جامعه رُخ می‌دهد، مسؤول هستند؛ لذا نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند، امّا این‌که عکس العمل افراد باید چگونه باشد این مسئله بعد از سنجیدن تمام جوانب واقعه، روشن می‌شود که آیا باید تقابل ایجابی داشته باشند و یا سلبی.

در مقابله با برخی از امور باید مبارزه نمود و بعضی از موارد باید سکوت و یا مهاجرت نمود و … .

مطابق با آموزه‌هایی که از اهل بیت (علیهم السلام) به ما رسیده در جریان خروج سفیانی رفتار ما در زمان‌های خروج سفیانی باید مختلف باشد.

در این بخش به برخی از روایات وارد شده اشاره می‌شود:

الف. يونس بن أبى يعفور می‌گويد: شنيدم امام صادق (عليه السّلام) مى‏فرمود: «هنگامى كه سفيانى خروج می كند سپاهى به طرف ما و سپاهى به طرف شما گسيل مى‏دارد، چون چنان شد شما با [هر] وسيله که توانستید نزد ما بيائيد خواه با مركب ناهموار و سخت يا مرکب هموار و آرام».[1]

ب. محمّد بن مسلم می‌گويد: شنيدم امام باقر (عليه السّلام) مى‏فرمود: «… پس به خود مژده دهيد و باز مژده دهيد بر آنچه مقصود شما است.

مگر نمى‏بينيد كه دشمنان شما بر سر نافرمانی‌هاى خدا با هم‌ديگر می‌جنگند و به خاطر دنيا يک ديگر را مى‏كشند، امّا با شما كارى ندارند و شما در خانه‏هاى خود آسوده و در امان هستید و سفيانى براى شكنجه دادن دشمنان شما براى شما بس‏ است و او از نشانه‏هائى است كه به سود شما خواهد بود علاوه بر اين آن فاسق هنگامى كه خروج می‌كند يک ماه و يا دو ماه پس از خروج او براى شما ناراحتی پيش نخواهد آمد تا آن‌كه تعداد بسیاری از مردم غیر از شما را بكشد.

بعضى از اصحاب آن حضرت به او عرض كردند: آن هنگام كه چنين شد ما نسبت به خانواده‌مان چه کار كنيم؟ فرمود: مردان شما خودشان را از ديدگاه او پنهان كنند؛ زيرا خشم و حرص او تنها بر شيعيان ما است و امّا زنان را إن شاء اللَّه كه ناراحتى پيش نخواهد آمد.

به آن حضرت عرض شد: مردان به كجا فرار کنند و از دست او بگريزند؟ فرمود: هر كس بخواهد كه بيرون شود به مدينه يا مكّه و يا يكى از شهرهاى ديگر برود.

سپس فرمود: در مدينه چكار داريد؟ با اين‌كه هدف سپاه آن فاسق مدينه خواهد بود؛ بنابراين مكّه را از دست ندهيد كه گردهمآئى شما همان جا است و اين گرفتارى به اندازه دوران باردارى يک زن به طول مى‏انجامد كه نه ماه است و إن شاء اللَّه از آن فزونتر نگردد».[2]

ج) خلّاد صائغ از امام صادق (عليه السّلام) روايت كرده كه آن حضرت فرمود: «سفيانى را چاره و گریزى نباشد و خروج نمى‏كند مگر در ماه رجب، مردى به آن حضرت عرض كرد: اى ابا عبد اللَّه هنگامى كه او خروج مى‏كند حال و وضع ما چگونه خواهد بود؟ فرمود: «هنگامى كه چنان شود، شما به سوى ما روى آوريد».[3]

نظر به روایات مذکور و روایات دیگر و با توجه به این‌‌که در ابتدای خروج سفیانی وی با گرفتن قدرت و تثبیت آن سرگرم جنگ و خون‌ریزی با ديگران است و پاره‏اى از ايشان به خاطر دنيا عدّه‏اى ديگر را مى‏كشند، این بهترین فرصت برای دوست‌داران اهل بیت (علیهم السلام) است. درگیر نشدن با نیروهای سفیانی و حرکت به سمت مکه؛ محل حضور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جمله وظایفی است که برای ما تعریف شده‌است.

 

[1]. نعمانى، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص 306.

[2]. همان، ص 300.

[3]. همان، ص 302.