searchicon

کپی شد

وضعیت رفاهی یمن

یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان و در عین حال فقیرترین کشور عربی است. به استناد آمار سازمان یونیسف،[1] یمن بعد از افغانستان با 47 درصد سوء تغذیه در کودکان، جزو فقیرترین کشور های جهان محسوب می شود.

«بولیراک»؛ سخنگوی یونیسف در این رابطه می گوید: کودکان یمنی با تهدیدهای بسیاری مواجه هستند. وی مین گذاری، حمله هواپیماهای بدون سرنشین، حملات انتحاری و خشونت های جنسی را از جمله شایع ترین خطرات رو به رشد در برابر کودکان یمن برشمرده است.

تا قبل از حمله هوایی عربستان به یمن و بمباران بی وقفه آن کشور توسط جنگنده بمب افکن های سعودی، حدود 200 هزار کودک در تحت تأثیر مستقیم از بحران داخلی یمن و یا بسته شدن مدارس، دچار آسیب های جدی شده اند.

یونیسف به علت ناتوانی مالی دولت یمن در پرداخت هزینه واکسن کودکان، مسئولیت پرداخت مخارج واکسن کودکان را تقبل کرده است.[2]

دولت عربستان از بامداد روز پنج شنبه 6 فروردین 1394 حمله وسیع هوایی علیه مردم بی دفاع یمن را آغاز نمود. در این حملات زیر ساخت های کشور یمن و حتی مدارس، بیمارستان ها، انبارهای سوخت و مواد غذایی مورد هدف قرار گرفتند.

[1]. صندوق کودکان ملل متحد (United Nations Children’s Fund) که بیشتر به نام اختصاری آن (UNICEF) یونیسِف خوانده می شود، برای

فراهم‌کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی برای کودکان در کشورهایی که در اثر جنگ جهانی دوم تخریب شده بودند، ایجاد شد. این صندوق در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۶ م به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد. در اکتبر ۱۹۵۳ م، مجمع عمومی ملل متحد این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت و نام آن را از صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل به نام فعلی تغییر داد. فعالیت های یونیسف عمدتاً در جهت ارائه کمک های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است. ستاد یا مقر یونیسف در نیویورک بوده و وظیفه آن کمک رسانی به کودکان و مادران در کشورهای در حال توسعه بوده است.

[2]. به نقل از سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی.