searchicon

کپی شد

وضعیت اقلیمی یمن‏

جمهوری یمن را از نظر اقلیمی می‌توان به ۵ منطقه تقسیم نمود:

  1. مناطق کوهستانی:

این مناطق شمال و شمال غربی و قسمتی از جنوب یمن را پوشانده است. ارتفاع این مناطق از 1000 متر الی 3660 متر می رسد. انشعاب آب در این کوهستان ها واقع شده و به طرف شرق، غرب، شمال و جنوب این منطقه سرازیر می شوند. این مناطق کوهستانی که به «فلات الجبال» مشهورند، حاصل خیزترین منطقه یمن می باشند. از مهم‌ترین دره های اطراف مناطق کوهستانی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:‌

الف. دره هایی که به دریای سرخ متصل می شوند؛ این دره ها عبارتند از: دره «حرض» که از اطراف شهر حرض گذشته و در شمال «میدی» به دریا می رسد. دره «مور» که از شمال و غرب «حجه» گذشته و از غرب «الطور» و جنوب «الزهره» به دریا می رسد. دره سردود، دره رماع، دره سهام، دره زید، دره رسیان و دره موزع.

ب. دره هایی که به خلیج عدن و دریای عربی متصل می شوند؛ این دره ها عبارتند از:‌ توبن، بنا، احور، حضرموت.

ج. دره های رو به سمت شرق که عبارتند از:‌ خاب، الجوف، افرنه.

د. دره های رو به سمت شمال و شمال شرقی که عبارتند از:‌ حریب، مرخه، جردان، عیوالصیعر، رماه، شعث.

  1. منطقه جلگه ای:

این منطقه در شرق و شمال ارتفاعات کوهستانی و به موازات آنها قرار دارد، امّا بیشتر به سمت صحرای «ربع الخالی» امتداد پیدا کرده و سپس به تدریج کاهش یافته است. استان های «صعده»، «الجوف»، «شبوه»، «حضرموت» و «المهره» دراین منطقه قرار دارند.

  1. منطقه ساحلی:

این منطقه زمین های مشرف به دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب را شامل می شود. این زمین ها به یکدیگر متصل شده و یک نوار ساحلی را تشکیل می دهند که از مرزهای عمان به سمت جنوب غربی باب المندب ادامه یافته و از این منطقه به سمت شمال و مرزهای عربستان سعودی ادامه پیدا می کند. طول منطقه ساحلی به 2000 کیلومتر رسیده و عرض آن از 30 الی 60 کیلومتر متغیر است.

  1. منطقه ربع الخالی:

این منطقه از مناطق صحرایی یمن است که در اطراف آن بعضی از گیاهان صحرایی می روید. در طول تاریخ، این صحرا دارای اسامی متعددی؛ مانند صحرای بزرگ یمن و صحرای احقاف بوده است.

  1. جزایر یمن: که بیشتر در دریای سرخ پراکنده اند.[1]

[1]. برگرفته از سایت ویکی شیعه و سایت «موعود».