searchicon

کپی شد

وضعیت اجتماعی یمن

مردم یمن از اقوام سامی و عرب قحطانی هستند. عرب قحطانی مادر و ریشه عربیت است كه عرب ها را بدان منسوب می دارند.[1] مردمی كه در بخش شمالی زندگی می كنند، عرب هستند، ولی در بخش جنوبی از سال ها قبل، اقلیت های دیگری از كشورهای هندوستان،‌ پاكستان، سومالی،‌ اریتره و اتیوپی به آن جا مهاجرت نموده اند. در حال حاضر ترکیب جمعیتی گروه ها و نژادهای مختلف در یمن به ترتیب ذیل است:

  1. عرب، 86 درصد؛ 2. هندی، سه درصد؛ 3. سومالیایی، یک درصد؛ 4. سایر گروه ها ده درصد.

جامعه یمن را می توان آمیزه ای از هویت های قبیله ای و اسلامی توصیف کرد که تحولات منطقه ای و بین المللی‌ نیز بر شرایط سیاسی و امنیتی آن تأثیر فراوان داشته‌ ‌است. این ساختار قبیله ای؛ ساختاری سنتی است که الگوهای رفتاری مردم به شدت از بافت قبیله ای آن متأثر است.

در یمن به بزرگ قبیله؛ «شیخ» می گویند و ممكن است قبایل متعددی تحت ریاست یک «شیخ المشایخ» باشند كه تشكیل قبیله بزرگی را بدهد. از مهم‌ترین قبایل یمن، دو قبیله بزرگ «حاشد» و «بكیل» است كه قبایل دیگری را تحت فرمان خود دارند.

قبایل دیگر بزرگ در بخش شمالی عبارتند از: خیمه، ارحب، جهم، نهم، مذحج و سنحان و قبایل جنوب عبارتند از: عواذل، یافع فضلی، ضالع، دفینه، ردفان، مكلا، حامی و سالم البیض.[2]

یمن تا سال ۱۹۶۲ میلادی تحت حاکمیت زیدیان بود و ساختاری یکپارچه داشت، اما در آن سال افسران ارتش یمن علیه «امام محمد بدر»، دست به کودتا زده و جمهوری یمن را به وجود آوردند.[3]

[1]. مظفر، محمد حسین، تاریخ شیعه، ترجمه و نگارش: حجتی، سید محمد باقر، ص 201.

[2]. ريشه های يک بحران خونين، كيهان، ش 15083، ص 14.

[3]. اقتباس از پایگاه تحلیلی تبیینی برهان و مؤسسه فرهنگی و هنری نور راسخون.