کپی شد
وسواس در جنابت
آنچه باعث تفكرات و تصورات وسواس گونه می شود بيشتر به خاطر عدم آگاهى از حكم فقهى بسیاری از این مسائل است. در باره وسواس در جنابت هم موضوع از این قرار است؛ بنابراين لازم است بدانيم كه ترشحاتى كه با اندكى شهوت و خوشايندى خارج مىشود پاك است و غسل ندارد ولى مايعى كه همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مىشود حكم منى را دارد و موجب جنابت است. اما رطوبتهايى كه غالبا هنگام برانگيختگى جنسى خارج مىشود پاك است مگر آنكه به حد (ارگاسم) برسد و بدن همراه آن سستى پيدا كند.
در اين جا بیان يك قاعده كلى نيز مفيد است و آن اين است: “تا زمانى كه يقين به خروج منى و يا رسيدن به آن حالت نهايى نباشد حكم جنابت جارى نمىگردد.” بنابراين به مجرد اين كه رطوبتى از بدن خارج شد و يا هيجانى در بدن به وجود آمد جنابت حاصل نشده است.
بنابراين با توجه به حكم فقهى مسأله، نبايد به افكار وسواس گونه ترتيب اثر داد و مطمئن باشيم تا زمانى كه يقين به حالت جنابت پيدا نكرده ايم، غسل واجب نمى شود، از طرف ديگر آدم وسواسى نبايد به شك خود اعتنا نمايد و بايد مانند معمول مردم در مسئله طهارت و نجاست عمل نمايد يعنى هر چيزى كه معمول مردم نجس مىدانند اجتناب نمايد و در شستن لباس و بدن و تطهير هم مانند مردم معمولی و اغلب آنان، از آب استفاده نمايد و بيشتر از آن اسراف جايز نيست و بايد توجه داشته باشيد كه وسواس از دامهاى شيطان است و تنها راه نجات؛ بى اعتنائى است و در واقع كسى كه بيشتر از مقدارى كه در شرع مقدس براى شستن و تطهير محل نجس؛ تعيين شده آب مىريزد نوعى دهن كجى به شارع مقدس يعنى پيامبر (ص) و معصومين (ع) کرده است. درحديث آمده كه در نزد امامصادق (ع) از عقل شخصى تعريف كردند و بعد گفتند اما در وضو و غسل يا نماز قدرى مبتلا است يعنى، وسوسه به خرج مىدهد. حضرت صادق (ع) فرمودند: چگونه عاقل است و حال آن كه از شيطان اطاعت مىكند. بعد حضرت صادق (ع) فرمودند شيطان دوست دارد كه از او اطاعت كنيد.[1] پس طبق فتوای مراجع محترم تقلید تا یقین پیدا نشود آبی که خارج شده، منی است، حکم به نجاست و غسل داده نمی شود.[2]