کپی شد

همسر زهیر بن قین

همسر زهیر «ديلم بنت عمرو» نام داشت.[1] و در همراهی زهیر با امام حسین(علیه السلام) نقش به‌سزائی داشته‌است،[2] اما با آن‌که بدترین حلال نزد خداوند، طلاق است، اما زهیر بن قین مدت کوتاهی قبل از شهادت، همسرش را به مصالحی طلاق داد.

در ارتباط با ناخوشایند بودن طلاق در دین اسلام باید گفت؛ طلاق راه علاجی است که گاه راه گریزی از آن نیست و تنها طلاقی ناپسند است که بدون دلیل کاملاً موجهی انجام گرفته‌باشد،[3] اما اگر کسی برای طلاق خود، دلیل پذیرفته‌شده‌ای داشته باشد، کار او ناپسند نیست به ویژه اگر کاملاً با توافق طرفین و بدون کمترین ظلمی به طرف مقابل انجام شود.

در همین راستا، بر اساس گزارش‌های موجود، زهیر بن قین در بیان دلیل طلاق همسرش این‌گونه می‌گوید که تنها به این دلیل تو را طلاق می‌دهم که نمی‌خواهم در زندگى مشترکت با من، جز خير و رفاه چیزی دیده باشی![4] من تصميم گرفته‌ام در خدمت امام (علیه السلام) باشم و جان و تنم را فدايش كنم، سپس زهیر تمام اموالش را به همسرش واگذار کرده و او را به يكى از عموزادگانش سپرد تا او را به خانواده‌اش برساند. همسر زهیر نیز هنگام وداع با شوهر، برخاست، گريست و گفت: خدا کمک تو باشد و خيرت دهد، از تو می‌خواهم كه مرا نزد جدّ حسين (علیه السلام) در قيامت به ياد آورى!

در این ماجرا، به هر حال زهیر از همسرش جدا می‌شد، چه با شهادت و چه با طلاق و شاید زهیر نخواسته بود که بعد از شهادتش، همسرش به دلیل منتسب بودن به او آسیبی ببیند؛ و از این‌رو با آن‌که هیچ کدامشان از هم دلگیر نبودند، از هم جدا شدند.[5]

 

[1]. ابن طاووس، على بن موسى‏، اللهوف على قتلى الطفوف، ص 72.‏

[2]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 42.

[3]. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل ‏الشيعة، ج 22، ص 283. از ثوبان روايت شده‌است رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر زنى كه از همسرش بدون دليل درخواست طلاق كند، بوى بهشت بر او حرام است».

[4]. اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 72.

[5]. برای اطلاع بیشتر در این باره، ر. ک: «زندگی نامه زهیر بن قین»، سؤال 70667؛ «فلسفۀ مبغوضیت طلاق»، سؤال 18889.