کپی شد
نگاه های حرام و آلوده به گناه
در آیات و روایات بسیاری به مردان و زنان مؤمن پیرامون نگاه به نامحرم سفارش شده است.
خداوند در قرآن کریم در باره نگاه به نامحرم فرموده است:
«قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم»[1]، به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.
«و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن»[2]، و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.
در روایات:
امام صادق (ع) نیز در این باره می فرماید: «نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای مسموم شیطان است و چه بسا یک نگاهی که حسرتی طولانی بر جای گذارد».[3]
نگاه حرام در شرع مقدس عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ)؛ خواه با قصد لذت و شهوت باشد یا بدون آن و نیز نگاه به صورت و دست ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست ها و مقداری از پا) [4]؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.
برای روشن تر شدن موضوع، اقسام نگاه های ممنوع و حرام را ذکر می کنیم:
نگاه های حرام عبارتند از:
- نگاه به چهره آرایش کرده زن.
- نگاه به زیور آلات زن.
- نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا.
- نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام).
En immunologisk republik over for penicilliner i kosten er blevet moduleret som denmarkrx.com/ en specifik form for kronisk urticaria, men dens beskrivelser er ikke bevist. - نگاه به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دست ها)، البته در این مسئله بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد که در پا نوشت شماره 4 بیان شد.
- نگاه به تمام بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ).
- نگاه هوس آلود (هرچند به صورت و دست ها و یا به بدن هم جنس).[5]
توجه به دو استفتای زیر در روشن تر شدن مطلب به ما کمک می کند:
س1: شخصی قصد ازدواج دارد، آیا می تواند بدون قصد لذت به چهره و موی خانم ها (مثلاً در خیابان) نگاه کند، تا یکی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند؟
ج: همۀ مراجع: این نوع نگاه ها جایز نیست.[6]
تبصره: نگاه به بدن زن، به منظور ازدواج با او شرایطی دارد و پرسش یاد شده، خارج از این موارد است.
س2: آیا نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم از روی لباس و مانتو جایز است؟
ج: همۀ مراجع: اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد، نگاه به این مواضع جایز نیست.[7]
با تأمل در استفتاءات فوق در می یابیم، زمانی که با قصد ازدواج و حتی بدون قصد لذت نگاه کردن به چهره و موی خانم ها و نیز نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم از روی لباس و مانتو جایز نیست. نگاه هوس آلود و با قصد لذت جنسی به مواضع ممنوع و حتی جایز نامحرم، به طریق اولی حرام خواهد بود.
[1]. نور، 30.
[2]. نور، 31.
[3]. بحار، ج 101، ص 40.
[4]. در این باره بین مراجع تقلید وحدت نظر وجود ندارد. به سؤال و استفتای ذیل توجه فرمایید:
سؤال: حکم نگاه کردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چیست؟
پاسخ:
امام، خامنه ای، صافی: جایز نیست.
بهجت: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
تبریزی ، سیستانی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد. نک: رساله دانشجویی، احکام نگاه، ص 202.
[5]. نک: رساله دانشجویی، احکام نگاه، ص197.
[6]. مکارم، تعلیقات علی العروة، م 26، و استفتاءات، ج 1، س 816؛ فاضل، تعلیقات علی العروة، ج 2، النکاح، م 26؛ صافی، هدایة العباد، ج 2، النکاح، م 28؛ امام، تحریر الوسیلُة، ج 2، النکاح، م 28؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2، النکاح، م 28؛ تبریزی، صراط النجاة، ج 6، م 948؛ دفتر: وحید. رساله دانشجویی، احکام نگاه، ص201.
[7]. ر.ک: امام، استفتاءات، ج 3، (احکام حجاب)، س 27؛ سیستانی، sistano.org، (حجاب)، س 5؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 708؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 153 و 1023؛ نوری، استفتاءات، ج 2، س 679؛ تبریزی، صراط النجاة، ج 1، س 907؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، س 1694 و 1729؛ خامنه ای، استفتاء، س 618 و 559؛ العروة الوثقی، ج 1، م 16 و دفتر: وحید و بهجت. رساله دانشجویی، احکام نگاه، ص 202.